Acasă > Stiri  >  Despre Yamaha Banshee, un ATV foarte popular intr-un trecut nu foarte indepartat

Despre Yamaha Banshee, un ATV foarte popular intr-un trecut nu foarte indepartat

3 minute
Despre Yamaha Banshee, un ATV foarte popular intr-un trecut nu foarte indepartat

Yamaha Banshee 350 reprezinta un ATV foarte popular in anii ’80-’90 in toata lumea, in special pe continentul nord-american, care a avut o viata frumoasa intre 1987 si 2008, cat s-a produs, iar locul sau predilect de distractie era pe dune si pe teren accidentat. Numai ca rasunatoarea sa popularitate a avut un motiv mult mai simplu in spatele sau, decat am fi tentati sa credem. Este poate cel mai bine pretabil ATV din istorie la modificari si customizari.

yamaha-atv_yfz350_banshee_2008_7

Practic, modelul Banshee a avut (probabil ca or mai exista si acum, in special prin America rurala) service-uri special dedicate modificarilor, iar o serie de magazine de accesorii si componente au facut bani frumosi prin personalizarile diverse.

yamaha_banshee_350_2006_atv-05

Ca sa intelegem ce inseamna Yamaha Banshee, trebuie sa mergem putin mai in spate, in istorie. Inima si sufletul acestui ATV au fost transplantate de pe o motocicleta a anilor ’70. In prima parte a acestui deceniu, fiecare motocicleta de pe strada, fie Kawasaki, fie Suzuki, fie Yamaha, era propulsata de un motor in doi timpi. Foarte putine modele aveau trei cilindri, cele mai multe fiind cu gemeni.

bansheebghead

Dupa mijlocul anilor ’70, au inceput sa fie produse motociclete in patru timpi, de talie mare, cu patru cilindri si capacitati intre 650 si 1000 centimetri cubi. Cu toate acestea, Yamaha s-a incapatanat sa produca motoarele lor racite cu aer RD400, in doi timpi, transformate in curand in RZ350 racit cu lichid.  Acest urlator usor a ramas singur pe strazi cu ai sai doi timpi, fiind foarte indragit de fanatici hard-core, intr-un soi de cult, absolut mandri de al lor “Giant Killer”. Adica invingeau in mod regulat motocicletele de 750 pe pistele de curse si pe drumurile de munte, spre incantarea lor si neputinta celorlalti.

large_369_yamaha_banshee_headlight_eclipse

In 1987, ne mutam atentia de pe strazi in natura si pe teren accidentat, unde modelele primitive de ATV-uri cu trei roti tocmai erau eliminate de quad-uri, cele mai fierbinti aparitii ale momentului. In timp ce Suzuki sau Honda se prezinta frumos si corespunzator cu un monocilindru in doi timpi de 250cc, Yamaha stupefiaza asistenta si apare cu ceva mult mai agresiv. Mult mai? Motorul RZ350 a fost luat din sasiul de motocicleta si pus pe un sasiu de quad. Fara nici o exagerare, miscarea a parut absolut surprinzatoare si socanta pentru multi, in acele vremuri.

banshee2

Banshee, caci despre el era vorba, a dezvoltat un adevarat cult, la randul sau, pentru miscarea sa radicala, iar cel mai interesant, nici un producator major al vremii nu a reusit sa aduca un concurent, o varianta, cat a existat in productie (in 2006 a incetat in SUA, iar in 2008 in Canada, ca in 2012 sa se sisteze si in Australia).

banshee1

Nu poti sa crezi ca Yamaha nu mai produce Banshee de cativa ani buni, vazand o multitudine de astfel de quad-uri, in special la intalniri specializate, locale, statale sau chiar nationale. Iar se pare ca magazinele si service-urile inca mai au ce face. Problema insa e ca au aparut niste proprietari destul de excentrici (ca sa nu folosim alt termen) ce si-au transformat ATV-ul in niste vehicule mai repede de circ, ce n-au vazut niciodata dunele, dar se auto-considera cool. E un subiect delicat. Si deloc placut. Asa cum gandesc puristii: “incotro se indreapta lumea asta…”