Hoversurf Scorpion – maxi-drona care transporta oameni

Intotdeauna cand vad tot felul de vehicule ciudate, nu pot sa ma abtin sa nu ma gandesc la ce ar merge prost si cu ce rezultate. Vedeti dvs., intr-o prezentare, cand gasesti ceva interesant pe internet, lucrurile merg de minune. Si desigur, nu-si face nimeni contra-reclama, filmand momentele mai putin reusite sau esecurile. Astea poti sa ti le imaginezi singur si sa cantaresti cat de util ti-ar fi un vehicul ciudat si cat de afectat ai fi daca ar iesi ceva prost.

Pornind de la aceasta idee, pot spune ca pur si simplu am ramas stupefiat si terifiat descoperind Hoversurf Scorpion, un vehicul concept realizat in Rusia, un fel de drona imensa, un fel de hoverbike in stilul unei motociclete, cu patru elice montate la nivelul genunchiului. Ce poate merge rau? Ma gandesc doar la o elice ce sectioneaza un picior al pilotului. Cel putin in prezentarea facuta, elicele vajaie foarte aproape de picioare.

hoversurf-scorpion-russian-hoverbike-manned-multirotor-8

Dronele cu multirotoare sunt o realitate de ceva vreme, cam de vreo cinci ani, asa. Nu insist asupra utilitatii acestora, insa era evident ca intr-o zi cineva se va gandi ca pe aceste vehicule cu auto-stabilizare, cu decolare verticala si avantajele hover ale unui elicopter (dar fara complexitatea mecanica a acestuia, cerintele de intretinere ridicate, zgomot samd) vor putea sta si oameni.

hoversurf-scorpion-russian-hoverbike-manned-multirotor-4

De asemenea, e mult mai usor sa construiesti o drona de dimensiuni apreciabile, buna de transportat oameni, decat pare la prima vedere. Exista motoare electrice puternice, cu grad mare de raspuns, exista pachete mari de baterii litiu-ion, iar tot echipamentul si instrumentarul aferent, gen accelerometre, inertial measurement units sau GPS au ajuns destul de accesibile ca pret si raspandire. Cu alte cuvinte, controlul hardware si software de zbor au ajuns la o maturitate incredibil de repede.

hoversurf-scorpion-russian-hoverbike-manned-multirotor-3

Si nu in ultimul rand, e interesant de stiut ca exista o multime de tipi nebuni, inventatori chiar geniali, care isi fac experimentele in curtile lor sau in fabrici dezafectate, uneori cu riscul vietii. Si cand companiile de aviatie au in dezvoltare tehnologie de diminuare a riscurilor si cresterea sigurantei, tipii astia sunt chiar fericiti sa faca pe cobaii.

hoversurf-scorpion-russian-hoverbike-manned-multirotor-1

E si cazul acestei inventii venite direct din Moscova: un hoverbike quadrocopter (cu patru elice) si cu un cadru de motocicleta adventure se ridica si zboara printr-un depozit, aproape sa se loveasca de grinzile de sus. Culmea, pare foarte stabil, ezitarile pana la stabilizarea concreta pot fi mai degraba puse in seama faptului ca toata povestea se deplaseaza pe baza unei telecomenzi aflate in mana pilotului. Un aspect pe care incerc sa mi-l explic, adica de ce nu ar fi comenzile cuplate pe ghidon/manere si trebuie sa te si tii pe dracia zburatoare, dar si sa actionezi comenzile.

Un alt film arata cum echipa de productie (nu toti odata) zboara afara, peste un teren de tenis. Apoi Scorpionul zboara la fel de bine si fara pilot. Dar se nasc cateva intrebari si probleme. Bunaoara, cat de mult isi doreste un utilizator senzatia de libertate si de independenta, va trebui sa stabilizeze Hoverbike-ul la sol in pozitie orizontala. Va fi nevoie ca suprafata pe care se aseaza sa fie relativ plana si in orice caz, fara multe obiecte in jur. Apoi, efectul vantului de elicopter va ridica nori de praf, pietricele, iarba si alte mizerii, ceea ce devine neplacut la decolare sau aterizare, cat de repede s-ar ridica sau opri motorul dupa aterizare.

O alta problema s-ar ivi atunci cand motorul se defecteaza, bateria se termina, iar la pachet ar veni si o defectiune a controlului electronic al stabilitatii (ESC). OK, pare o situatie mai rara, cu atatea variabile, insa la o defectiune majora a motorului, ESC poate sa nu mai functioneze. Pica precum o ghiulea, de la inaltime, nu? La unitatile mici, tip drone clasice, exista un sistem de alternare care permite ca macar in cazul in care motorul nu mai functioneaza, sa se poata stabiliza prin elicele care intra in modul planor.

hoversurf-scorpion-russian-hoverbike-manned-multirotor-10

Si nu in ultimul rand, elicele actioneaza prea aproape de picioarele pilotului. Nu, din imagini nu reiese, repet, in teste totul poate merge ok, dar cine stie? Oricum, se pare ca in prototipul din poze si film elicele sunt din lemn, insemnand ca mai repede se sfarama decat sectioneaza, dar in cazul unei elice din fibra de carbon rezistenta si durabila? Aici e un aspect la care personal as insista intr-o masura de protectie.

hoversurf-scorpion-russian-hoverbike-manned-multirotor-2

Numai ca ideea celor de la Hoversurf e alta: ei vad Scorpion ca un prototip timpuriu al unui potential vehicul sport-adventure, iar pe mai departe, au aspiratii sa produca si sa opereze un serviciu aerian taxi VTOL (vertical take-off and landing) cumva inspirat de eHang 184, plus o versiune fara pilot care ar putea transporta sarcini intre 90 si 2.500 kg.

hoversurf-scorpion-russian-hoverbike-manned-multirotor-11

E din ce in ce mai clar ca traim in niste vremuri interesante, in care vom putea vedea aviatie electrica, multicoptere cu echipaj uman, tehnologie a dronelor comerciale si a serviciilor de taxi aerian, iar asta nu in timpul vietii noastre, ci probabil ca mult mai repede, intr-un deceniu, doua.

Insa de aici vor aparea problemele de aglomerari aeriene, de trafic intens in aer, ceea ce va duce si la situatii mai putin placute. Cu toate acestea, vor exista solutii, cu siguranta. Probabil ca aceleasi probleme se puneau si la inceputul sec. XX cu privire la masini sau motociclete.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *