A 60-a editie a celebrei curse de anduranta Le Mans de 24 de ore pentru motociclete, desfasurata in weekendul 19-20 aprilie, nu a adus doar o prezenta pe podium pentru Kawasaki Ninja ZX-10RR – care a condus cursa timp de mai multe ore – ci si o demonstratie a tehnologiei de ultima generatie a vehiculelor cu hidrogen dezvoltate de Kawasaki.
La invitatia organizatorilor cursei, ASO (care supervizeaza si faimoasa cursa de ciclism Tour de France), Kawasaki a trimis la Le Mans prototipul sau de cercetare, motocicleta HySE, impreuna cu pilotul de testare Matthias Hoeppner.
In calitate de membru al asociatiei HySE (Asociatia pentru Tehnologia Motoarelor si Mobilitatii Mici pe Baza de Hidrogen), constructorul japonez a dezvoltat o motocicleta bazata pe platforma sa Ninja cu supraalimentare, alimentata exclusiv cu hidrogen stocat in rezervoare speciale amplasate de o parte si de alta a spatelui vehiculului. Cu emisii aproape inexistente (inclusiv doar vapori de apa inofensivi), motocicleta HySE este o dovada concreta ca „combustibilul viitorului” – hidrogenul – poate fi utilizat nu doar la vehicule cu patru roti, ci si la cele pe doua roti.
In fata multimii impresionante de la Le Mans, precum si a lui Gilles Huttepain, vicepresedintele ASO, si a actorului Mathieu Kassovitz, oficialul care a dat startul cursei din 2025, pilotul de test Matthias Hoeppner a parasit linia boxelor cu doar 15 minute inainte de inceperea propriu-zisa a cursei si a parcurs un tur demonstrativ de 4,13 km pe un circuit ud.
Pentru ASO, aceasta invitatie face parte dintr-o strategie mai ampla – H24 – care vizeaza, in viitor, organizarea unei curse de anduranta de 24 de ore dedicata exclusiv vehiculelor electrice si celor cu hidrogen. Pentru Kawasaki, la fel de important a fost faptul ca, avand deja in oferta motociclete pe benzina, electrice si hibride, filiala Kawasaki Motors France a organizat o expozitie in zona publica a circuitului, unde vizitatorii au putut interactiona timp de patru zile cu produsele prezentate si au avut ocazia sa puna intrebari despre tehnologiile actuale si cele in curs de dezvoltare.
Alte elemente axate pe hidrogen, precum un „trenulet” pentru copii si un generator alimentat cu hidrogen, au subliniat directia ecologica a evenimentului, in perfecta concordanta cu misiunea grupului HySE de a explora beneficiile evidente ale vehiculelor cu hidrogen pentru mediu.
Vorbind despre turul demonstrativ, Matthias Hoeppner a declarat:
„Cercetarea noastra in domeniul energiei pe baza de hidrogen reflecta perfect principiile Kawasaki – nu doar de a adopta noi tehnologii, ci si de a le aplica practic. Fiind unul dintre pilotii de testare, sunt deja obisnuit cu motocicleta HySE, dar de fiecare data cand o conduc simt aceeasi emotie, stiind ca este alimentata exclusiv cu hidrogen. Turul demonstrativ a fost transmis in direct la televiziuni din intreaga lume, iar publicul numeros a apreciat cu adevarat ocazia de a vedea un exemplu functional de propulsie cu hidrogen aplicata pe o motocicleta.”