Yamaha mai lanseaza doua modele concept stranii, cu trei, respectiv patru roti: 05GEN si 06GEN

Despre Yamaha nu trebuie spuse prea multe, atunci cand vine vorba de modelele pe doua roti, performanta, tehnologia, fiabilitatea, preturile, toate acestea sunt recunoscute si stiute. Chiar cand vine vorba de vehiculele pe trei roti, intram intr-un domeniu destul de familiar pentru Yamaha, ne amintim imediat de scuterul Tricity, viitorul model de productie MTW-09 si evident, tehnologia leaning-multi-wheel dezvoltata de cei din Iwata.

yamaha-unveils-the-mwt-9-leaning-multi-wheeler-video-photo-gallery_7

Mai putin cunoscute, dar poate mai fascinante sunt creatiile modelelor concept, care transcend lumea moto si ducandu-se in directii destul de bizare, pentru un producator consacrat in industrie. Si aici vorbim in special de gama GEN.

2015-Yamaha-Tricity-EU-Anodized-Red-Static-001

S-o luam cu inceputul. Daca Tricity, scuterul cu trei roti, a fost prezentat drept concept in 2013, in 2014 deja exista in productie si se bucura de tot mai mult succes. Nu cu mult inainte de prezentarea Tricity a existat 01GEN, un concept crossover bazat pe arhitectura Tricity, deci tot pe trei roti, insa existenta sa a fost umbrita si estompata de acest scuter inovator.

2014_10_Yamaha-01GEN-Concept-03

Anul trecut, in cadrul 2015 Bangkok Motor Show, au fost prezentate doua modele concept de vehicule pe trei roti, tricycle-motorcycles sau pe scurt, trikes, pe numele lor Yamaha 03GEN-f si Yamaha 03GEN-x, modele cu doua roti in fata si una in spate. Adica, iar nimic nou, aparent.

yamaha-03gen-

Imediat a aparut intrebarea pertinenta: unde este veriga lipsa, 02GEN? Si uluitor, a fost “descoperita” ca fiind un … scaun pe rotile. Fireste, tot cu 3 roti, cu propulsie electrica. Apropo de propulsia electrica, multa lume a fost derutata, gandindu-se ca 03GEN ar fi trebuit sa fie cu motor electric. Design-ul celor doua modele 03GEN e de natura sa ii linisteasca, deoarece arhitectura permite inlocuirea motorului traditional cu un bloc motor electric si instalarea unor acumulatori.

yamaha-02gen

Asadar, am avut 01GEN, 02GEN, 03GEN si chiar 04GEN, pana acum. Acest din urma concept, tot un scuter, a fost prezentat la salonul Vietnam Motorcycle Show (din Ho Chi Minh) din luna aprilie a acestui an. Surpriza nu a fost ca acest scuter a aparut ca un vehicul profund feminin, ba chiar amintind de ceva zane, datorita panourilor translucide rabatabile din carenajul spate lateral, semanand cu niste aripi. A surprins faptul ca acest scuter avea “numai” doua roti.

04gen-08-pc

Ei bine, daca ati crezut ca ati vazut totul si ca imaginatia Yamaha poate sa mai ia o binemeritata pauza, va inselati profund, deoarece in ultimele zile au mai aparut si Yamaha 05GEN si Yamaha 06GEN. De aceasta data nu la vreun salon moto international, ci vor fi expuse la Toyo Ito Museum of Architecture din Imabari, Japonia, din 4 iulie pana in 15 iunie 2017.

yamaha-05-gen-06-gen-concepts-10

Cele mai recente modele concept din seria GEN se incadreaza intr-un registru cel putin ciudat, fiind realizate in vederea oferirii unui mod unic de a acoperi distante scurte, intr-un ritm lent.

Primul dintre acestea, 05GEN reprezinta un soi hibrid de scuter cu bicicleta, cu trei roti – din nou! – cu un acoperis de ploaie/soare rabatabil, cu un ampatament redus, destinat acoperirii unor distante scurte si pe care l-ai putea vedea pe strazile unui oras mic (strazi, nu bulevarde) sau pe culoarele unui shopping mall, chiar. Utilizatorul chiar are la indemana un mic spatiu de depozitare, unde poate sa-si depoziteze micile pungi de hartie, dupa o scurta repriza de shopping.

yamaha-05-gen-06-gen-concepts-9

Bineinteles, e vorba de un model in genul eBike, cu pedalele sustinute de un sistem electric, insa beneficiaza de acel parbriz / acoperis care asigura o protectie (fragila) impotriva ploii si vanturilor slabe, dar si impotriva unui soare arzator. Stim deja ca cei de la Yamaha au un suflet profund poetic, astfel ca prezinta utilitatea acestui parbriz / acoperis ca oferind pilotului o imbracaminte de lumina, care-i drapeaza trupul.

yamaha-05-gen-06-gen-concepts-8

Trecand la al doilea concept, 06GEN, trebuie spus ca e vorba de un model pe patru roti care seamana destul de izbitor cu o masinuta ciudata de golf sau ceva ce-si are locul intr-un Disneyland, desi si acolo ar ridica destule sprancene a uimire. Proiectat, de asemenea, cu gandul la mobilitate urbana, dupa cum spune Yamaha, nu prea se vede in realitate in ce ar consta aceasta mobilitate. Avantajul e ca poti sa-ti iei o mana de prieteni pe care sa-i plimbi alene in scurte incursiuni prin oras, de preferat strazi mai putin circulate, daca-ti surade acest gen de distractie.

yamaha-05-gen-06-gen-concepts-6

Cabina acestui concept are infipt (la modul cel mai propriu) o bara cu o sa in varf pe care sta “soferul”, undeva chiar spre mijlocul ei, oferind posibilitatea ocupantilor sa se aseze pe doua banchete, una laterala si alta in spate, ca la o sezatoare si sa sporovaiasca, privindu-se in ochi, fata de varianta in care ar sta unii in spatele celorlalti, cei din spate conversand cu ceafa celor din fata. Materialele utilizate in constructia cabinei dau o senzatie de ospitalitate si confort, astfel ca cel mai defavorizat ramane conducatorul.

yamaha-05-gen-06-gen-concepts-5

Nu exista geamuri si parbrize, exista doar un acoperis generos peste toata cabina. Altfel spus, nu exista alte elemente de protectie, daca bate vantul sau ploua in directie inclinata, insa nu cred ca are cineva de gand sa iasa cu 06GEN pe grindina sau in viscol. De fapt, Yamaha a vrut ca design-ul sa evoce casutele traditionale din lemn engawa, cu verande, asa cum se gasesc destul de des in zonele sub-urbane si rurale din Japonia. E o idee cumva interesanta, desi invocarea casutei intr-un vehicul ce se deplaseaza cu viteza mica, in timpul unui taifas cu prietenii ar duce cu gandul la invocarea unui cutremur care-ti face casuta sa o ia din loc, la vale.

yamaha-05-gen-06-gen-concepts-3

Asadar, Yamaha nu s-a dezmintit, cu aceste modele concept, nici de aceasta data, numai ca imi vine cateodata sa deschid o linie de pariuri tematice, in genul: “ce crezi ca va mai prezenta Yamaha pe viitor?”, dupa ce am vazut motocicleta facuta de muzicieni, tricicluri feminine sau rodul dragostei nebune dintre un cart de golf si o casuta engawa.