Un concept inedit de trike, promite un unghi de 52 de grade inclinare in viraje

In ultimul secol si un pic, asa, cam de la inventare pana in prezent, automobilele si motocicletelor s-au dovedit optiuni de transport accesibile, simple, fiabile si eficiente. Unul dintre cele mai importante aspecte in arhitectura vehiculelor a fost si ramane stabilitatea si mai ales, stabilitatea in viraje. In timp ce automobilele sunt relativ sigure, confortabile si rezistente la intemperii (in acceptiunea normala, desigur), problema e data de dimensiuni, iar asta se vede in blocajele din trafic. Acolo unde motocicletele sunt eficiente, agile, distractive si capabile sa depaseasca majoritatea ambuteiajelor. Insa, defavorizarea e data de siguranta, expunerea la conditiile moto si riscuri de accidentare, date in primul rand de stabilitate.

narrow-track-vehicle-non-tilting-wheels-ntvntw-concept-12

De la o vreme, a intervenit intrebarea daca nu se poate face cumva ca cele doua platforme sa fuzioneze si sa se acumuleze punctele forte, in timp ce punctele slabe sa fie minimizate sau chiar eliminate. Astfel, e vorba despre un vehicul cu ecartament ingust, nu mai larg decat o motocicleta si cu posibilitatea de inclinari in curbe, in timp ce mentine latimea la nivel minim. Si eventual si cu o cabina inchisa, ca o aroganta.

narrow-track-vehicle-non-tilting-wheels-ntvntw-concept-10

Si au aparut o serie de concepte, ba chiar si modele de productie, care se bazeaza pe o tehnologie pe trei roti (care sa mareasca stabilitatea), cu inclinare in viraje, dupa modelul motocicletelor. Avem astfel trike-uri sub forma de scutere – Tricity de la Yamaha, dar si viitorul MWT-09 ca motocicleta, Piaggio MP3, Peugeot Metropolis – fie sub forma de motociclete. Si lucrurile se misca bine in directia asta.

narrow-track-vehicle-non-tilting-wheels-ntvntw-concept-7

De asemenea, o tona de concepte, de la Sidam Xnovo, la Nissan Land Glider si Terracraft. Iata insa ca apare un vehicul, opera inventatorului Frank Knisley din Florida, SUA, care poarta un nume foarte pompos, necomercial si pe alocuri stupid: Narrow Tilting Vehicle with Non-Tilting Wheels (adica NTVNTW, in acronime). Denumirea sa e atat de inspirata, incat chiar ma uimeste ca un automobil nu se numeste Vehicul cu Patru Roti Propulsat de un Motor cu Aprindere Interna Care Nu e Motocicleta (VPRPMAICNM). In sfarsit…

narrow-track-vehicle-non-tilting-wheels-ntvntw-concept-1

NTVN…cum-mai-era, reprezinta o platforma care permite configurarea pe doua, trei sau patru roti, insa cu preferinta lui Knisley pentru un triciclu, stil Spyder, cu doua roti in fata si una in spate. Foloseste anvelope flat de automobile, mai degraba decat clasicele pentru motociclete, iar rotile nu se inclina, fata de suprafata de rulare, dupa cum bine ne precizeaza denumirea vehiculului. In schimb, iar aici intervine noutatea, toata cabina vehiculului (caci are o cabina, e un vehicul arogant, nu?) sta intr-un soi de mecanism de suport care se poate inclina pentru schimbarea centrului de greutate pana la un neverosimil unghi de 52 de grade pe fiecare parte intr-un viraj sau pe teren accidentat si inclinat.

narrow-track-vehicle-non-tilting-wheels-ntvntw-concept-3

Acest unghi de inclinare este cu atat mai impresionant, cu cat prin comparatie, pilotii din MotoGP in virajele lor, destul de rar depasesc un unghi de 60 de grade, in timp ce matura pista cu genunchii si coatele. Sigur, acestor piloti le lipseste avantajul celor trei anvelope voluminoase si plate, cu maximum de amprentare intr-un contact constant cu suprafata si ca aceasta inseamna stabilitate enorma.

narrow-track-vehicle-non-tilting-wheels-ntvntw-concept-13

Cabina vehiculului-denumit-cu-multe-initiale este gestionata de elemente de actionare hidraulica ce functioneaza ca un raspuns al unui grup de senzori. Acesti senzori, pe masura ce detecteaza schimbarea unghiului fata de suprafata de rulare sau se aplica o forta-G in viraje, deplaseaza cabina la nivelul de inclinare corespunzator pentru mentinerea confortului si pozitiei ocupantului si neutralizarea fortelor din viraje. Drumul poate sa fie inclinat pana la 52 de grade, dar cabina ramane pe verticala.

narrow-track-vehicle-non-tilting-wheels-ntvntw-concept-5

Terracraft pare cel mai apropiat vehicul deja existent, care are in mare acelasi sistem in format electronic de deplasare a cabinei si foloseste sisteme separate pentru directie si pentru inclinare. Diferenta e doar ca Terracraft se inclina la 30 de grade. Si in plus, rotile din fata care se inclina, deci da Terracraft e Vehicul cu Roti Inclinate, sunt pe un ecartament destul de larg, incat sa ocupe spatiul unui automobil mediu ca dimensiune. Bine NTVNTW!!

terra-craft-concept-920-1

Nebunia cu Knisley e insa in faza incipienta, daca ma pot exprima astfel si nejignitor: el intentioneaza sa lucreze la un prototip (tot ce am povestit e intr-un brevet de inventie, pe hartie, cu desene si calcule), insa atentie! isi vede tehnologia aplicabila unei palete largi de mijloace de transport, inclusiv transport public si chiar feroviar, cu vagoane de tren basculante, care permit viraje foarte rapide.

terra-craft-concept-920-3

Ca orice om simplu, plin de idei dar lipsit de resurse materiale, Knisley cauta sa colaboreze cu companii sau chiar persoane fizice cu dare de mana, care pot ajuta ca ideea sa mearga mai departe, in special oameni care pot ajuta cu proiectarea CAD, piese, materiale, locuri de fabricare si prelucrare si mai ales, finante. Asadar, omul chiar poate fi contactat (franklinknisley@gmail.com) in aceste privinte.

Postat in categoria