Superbike de 300cc? In China e posibil orice… fake

“Rasfoind” webzine-urile specializate in motociclete, ne-am oprit asupra unor articole (de fapt doua) ale site-ului Visordown.com in care se vorbeste de deja celebrele replici chinezesti dupa modele mai mult sau mai putin consacrate, ale constructorilor importanti de motociclete.

Inainte de a trece in revista cateva modele fake, am vrea sa facem precizarea ca nu este in intentia noastra nici sa generalizam fenomenul asupra intregii industrii chineze, nici sa desconsideram eforturile reale materiale si conceptuale in proiectarea, dezvoltarea si producerea unor modele de motociclete ale unor constructori chinezi consacrati.

Dar sa fim sinceri, exista foarte multe fabrici in China unde se produc motociclete sub diferite brand-uri, absolut necunoscute, dar care au la baza modele ale marilor constructori. Si cand spunem “au la baza” suntem gentili, pentru ca-n foarte multe cazuri e vorba de replica 1 la 1. Sigur, vizual vorbind, caci despre partile mecanice si tehnice nu incape vorba, mai ales ca sunt descoperite la niste preturi infime pe site-uri de vanzari precum Alibaba.

De protectie prin drepturile de proprietate intelectuala nu credem ca se poate pune problema. Sigur, marii constructori se protejeaza, isi inscriu modelele la organismele specifice de protectia marcilor, au brevete, cheltuiesc sume importante pentru asta, dar pusi fata in fata cu replicile chinezesti, devine extrem de complicat spre imposibil sa isi protejeze drepturile.

Ultimul caz de acest gen, identificat de Visordown.com se refera la un model numit YX300C6C care are carenajul aproape identic cu MV Agusta Rivale. Intr-adevar, e o premiera, deoarece pana acum au putut fi identificate “tributuri” chinezesti ale unor modele Yamaha, Honda, KTM, BMW sau chiar Ducati, MV Agusta nefiind pana acum in atentia “creatorilor” chinezi. Se pare ca va fi o motocicleta de 300cc, dar mai multe nu pot fi spuse, mai ales ca pentru moment modelul cu un indicativ asa criptic nu pare a fi decat un proiect. Insa oricum, trebuie remarcat faptul ca la un joc gen “gaseste diferentele” s-ar pierde ceva timp sa deosebesti originalul MV Agusta Rivale de realizarea anonima chinezeasca.

e5c6cc077b5f1dbe4d4545c0c09413fa

cd03a758a3128eba3a23b4acc86bbc93

Ajunsi in acest punct, tot cu ajutorul Visordown.com, de la care am preluat ideea si materialul, hai sa vedem un top 10 sui-generis al celor mai izbutite fake-uri pe care colegii englezi le-au descoperit. Izbutite in sensul asemanarii vizuale, caci nici nu vrem sa ne imaginam ce componente integreaza acestea si ce bombe cu ceas sunt.

10. Jida JD250

Design-ul spune raspicat: Yamaha! Si inca doua intr-una, adica stilistic descoperim cateva elemente din R-1 amestecate cu mai multe elemente R125, rezultand un model cu detalii iritante, un soi de Yamaha facuta la nervi. Sa fi fost si ceva influente din vasta lume a Transformers-urilor in varianta japoneza, in care Jida (ghepard, adica “cheetah” pronuntat in japoneza?) apare ca o felina colturoasa si urata rau? Probabil ca da…

Jida-JD250

9. O copie a unui KTM neidentificat

Nu e clar cine e responsabil de atrocitate, dar nu numai culoarea aminteste de stilul KTM, mai ales de Duke, cu farul, rezervorul si saua sa. Insa din nou, pare un KTM Duke bosumflat si resemnat, caruia ii lipseste sprinteneala.

Duke

8. Yayama ‘R6’

Cand am vazut prima oara denumirea Yayama, ni s-au perindat prin fata ochilor toate acele produse Adibas, Nokla, Pmua sau variatiuni pe aceeasi tema. Aspect intarit si de gluma involuntara (?) de pe aripa “Producde by sport”. In orice caz, amuzanta sau nu, imita pana la refuz Yamaha R6, avand insa un motor racit cu aer de 150cc. Pare insa finisata de niste scolari surprinsi de clopotelul pauzei, impartiti intre a termina ce au inceput si atractia pauzei in curtea scolii.

Yamaha-R6

7. Leike Hornet

Exista un simt al umorului si la chinezi, poate nitel mai bizar, dar exista. Leike Hornet nu imita Honda Hornet. Dar nu se poate abtine sa nu imite ceva si atunci s-a gandit sa imite un scuter. Mai exact Gilera DNA 50. Am ras putin. Dar am ras mai mult cand am vazut pe poza trecut nonsalant “Patent”. Nu e clar ce presupune asta, dar nici nu mai conteaza.

Honda-Hornet

6. Leike Thunderer

In principiu, aici nu e vorba de o copie 1 la 1. Pentru simplul motiv ca acest model Leike, chiar patentat si aflat in productie, apare ca un BMW S1000 RR in miniatura, cu un motor mai mic si proportii reduse. Ar fi poate vorba de 1 la 0,4? Nu ne intereseaza pana la urma proportia, mai repede ne-ar fi interesat daca nemtii stiu ca o aratare jigarita asemanatoare cu unul din cele mai bune modele ale lor umbla libera pe strazile chinezesti.

motochinoiseBMWS1000RRLeikeThunderer

5. Haray HY300

De ce un model de succes in Brazilia nu ar putea fi de succes si in China? Sigur, nu venind de la Honda, dar astea sunt detalii. Numai ca in acest caz, acest Haray HY300, care difera de modelul Honda XRE300 (model special realizat pentru piata braziliana) doar prin forma farului fata, vizual vorbind, pare ceva mai bazat. HY300 apare ca avand un motor DOHC racit cu lichid si avand furca din aluminiu, fata de Honda “braziliana” care are motorul racit cu aer si furca din otel.

5

4. Wonjan WJ150R and WJ250R

Trebuie sa fim onesti si sa recunoastem ca aceste modele Wonjan nu sunt identice cu Honda CBR250R de la care s-au inspirat substantial. Exista niste diferente stilistice intr-adevar, insa daca observi WJ250R pe strada, fara sa insisti cu privirea, poti sa te inseli si sa crezi c-ai vazut o CBR250R. Ceea ce pana la urma conteaza mai mult.

motochinoiseGIleraDNALeikeHornet WJ250R-4

3. Jonway YY250

BMW F650CS e “ratusca cea urata” a lineup-ului germanilor dintre 2001 si 2005, deloc apreciata si cautata, chiar daca initial ideea de scarver parea tentanta. Totusi, s-a gasit cineva s-o aprecieze si mai mult, s-o copieze, pana la identitate. Adica sa ne intelegem, exista pana si emblema BMW pe rezervor, ce-i drept chinezii nu au lasat-o ca atare, dar exista locasul cu pricina. Motorul nu e de 652cc ca la original, pare a fi in jurul capacitatii de 400cc.

motochinoiseBMWScarverJonwayYY250

2. Wonjan WJ150-18

Si aici s-a intamplat ce s-a intamplat in cazul Leike: s-a luat o motocicleta cult, asa cum e considerata Honda Grom sau MSX125 si s-a micsorat cam cu un sfert. Altfel, vizual nici o diferenta majora intre WJ150-18 si Grom. E mai ieftina Wonjan? Bineinteles. Ce atata bataie de cap cu drepturile de proprietate intelectuala? Cu toate ca in acest caz vorbim totusi de o fabrica ce a fost infiintata in 1984, are o capacitate de productie ridicata, Suzuki a investit cu tehnologie si capital in 1993, deci ar parea ca nu s-ar preta la copii dubioase.

motochinoiseHondaMSX125WonjanJ150-18

1. Wonjan WJ300 Space Ranger (naked and faired versions)

Si iata ca se mai preteaza la o serie de copii. De data asta originalele “vinovate” sunt Ducati Streetfighter 1098/1198, in varianta naked sau carenata. Atata doar ca-n locul puternicelor motoare de 1099cc sau 1199cc, chinezii ofera un motor monocilindru de 300cc. Si din nou umorul chinezesc e in forma: pe carena apare scris nici mai mult, nici mai putin “Super Bike”. Caci de la distanta poate-ti convingi prietenii, in special pe cei cu ochelari, care cred ca esti calare pe un Streetfighter, dar daca nu ar fi scris “Super Bike” pe el, cu siguranta s-ar fi prins ca e vorba de o replica Ducati. Ingenios, intr-adevar.

Ducati

Modelele prezentate sunt produse in mod cert pentru piata interna, chineza, cu preturi proportionale puterii de cumparare si fara indoiala, nu prezinta siguranta si garantia modelelor prezentate. Daca ne-a atras atentia asemanarea frapanta dintre modelele chinezesti si cele originale ale constructorilor importanti, trebuie sa ne gandim ca piesele si componentele sunt departe de calitatea celor care ies de pe portile fabricilor celor din urma.

Pe de alta parte, trebuie gandit si in termenii in care China beneficiaza de cativa jucatori seriosi in industria moto, care investesc sume importante in producerea de motociclete creatie personala si au si acestia in calcul puterea de cumparare, oferind produse la preturi rezonabile. In acelasi timp, producatori straini, in special constructori de motociclete indieni sau japonezi, dar in ultima vreme chiar si europeni, au in vedere piata uriasa chineza si potentialul de dezvoltare pe aceasta. Probabil ca in timp aceste replici indoielnice vor incepe sa dispara, criteriul de baza ramanand calitatea, chiar in fata unei tentatii uriase de a achizitiona o motocicleta dubioasa, dar cu bani foarte putini .