Sunt mai importanti la o motocicleta caii-putere decat greutatea ei? Mai degraba, nu…

Nu exista nici o indoiala ca motocicletele de capacitate mica destinate noilor piloti reprezinta in acest moment cel mai mare segment aflat in dezvoltare. De fapt, in locuri precum Europa sau Australia, unde incepatorii sunt limitati la astfel de motociclete, chiar se inregistreaza cele mai mari cresteri de vanzari ale unitatilor. Ce e asa important la astfel de modele? Pai simplu, e vorba de modele usoare si agile. Dar daca discutam despre motociclete de capacitate mica ce vizeaza piloti experimentati, de ce nu ar fi posibil?

Sigur ca utilizatorii experimentati nu sunt deloc impiedicati sa-si cumpere un model R3 Yamaha sau un KTM RC390, atata timp cat acestea sunt motociclete distractive si tovarasi buni de drum, insa lipseste herghelia de cai putere, iar multi dintre astfel de piloti sunt mari amatori de asa ceva si asta-si doresc mult de la un motor capabil. Asa ca se poate reformula, pentru acesti utilizatori experimentati, nu si-ar dori, de exemplu, un model care sa aiba o greutate mai mica decat KTM RC390 (aproximativ 140 kg cu plinul facut) si care sa aiba un motor apt sa dezvolte in jur de 100 cp, ajungandu-se la un raport putere – greutate comparabil cu cel al modelului Yamaha R6?

2014_Yamaha_YZF-R6_1313159

In principiu, discutia pe o astfel de tema se poate duce in plan teoretic o buna vreme, insa doua stiri recente dau de gandit si dau o noua turnura acestei discutii. Cea mai importanta (ca amploare, teasing si interes) a fost cea legata de modelul Honda RC-213V S, lansat in urma cu cateva zile, iar cea care a cam fost trecuta cu vederea in majoritatea presei de specialitate privea un proiect al unei motociclete, TYGA Performance, bazat pe Honda NSR250R. Daca despre replica de strada a modelului MotoGP al echipei HRC s-a vorbit destul de mult in ultimele zile si ne-a ramas pe retina neverosimilul pret, mai cu seama ca sa ajunga la o putere devastatoare ca cea de pe pista e necesar un kit suplimentar, sa vedem despre ce e vorba cu cea de-a doua motocicleta.

346109-b19c00d2-648a-11e4-9c0d-89afc213d2de

TYGA Performance inseamna o companie care asambleaza piese ale diferitor branduri renumite de motociclete si creeaza sau recreeaza modele clasice intr-o combinatie inedita. Honda NSR250R a fost lansata prima oara in 1985, fiind dotata cu un motor de 249cc V-Twin in doi timpi racit cu lichid. Acest motor dezvolta 45 cp si tot modelul cantarea 132 kg uscat. TYGA Performance a transformat motorul modificandu-i cilindree-ul la 300cc si impreuna cu alte trucuri i-a dezvoltat puterea pana la 70cp. Mai mult, folosind materiale moderne, in general fibra de carbon, au redus greutatea la nivelul incredibil de 115 kg, cu toate lichidele. Rezultatul: un raport de 0,6 exceptional si iata cum Honda NSR250R a fost nu adusa, ci direct propulsata in secolul 21. Acest model oricum se lauda pe vremuri cu o fantastica manevrabilitate si cu performante deloc de neglijat, insa cu aceasta customizare de mare angajament, pentru discutia de aici apare fix ca cireasa de pe tort.

TYGA-Performance-NCR250R

Devine trist cum Honda si ceilalti constructori japonezi au uitat de mostenirea unor modele de motociclete precum Honda NSR250R, Kawasaki KR-1 si Yamaha TZR250, care imbina exact ceea ce cautam in acest articol: greutatea mica si un motor puternic, la preturi decente. Sigur ca da, motociclete precum Yamaha R1 sau Kawasaki Ninja H2 ar spulbera proiectele TYGA pe pista de curse, insa acestea ar avea un atu important pe care multitudinea de cai-putere ale unui model precum Honda RC-213V S (ca sa nu mai amintim de patimile lui Marc Marquez cu modelul de curse) nu-l prea au: agilitatea si abordarea cu lejeritate a curbelor.

Kawasaki-KR-1

Fara indoiala, e mai ieftin si probabil mai lesne de produs o motocicleta cu un motor care sa dezvolte multi cai-putere decat ca sa scada in greutate. Materialele neconventionale care duc la usurarea unei motociclete sunt inca foarte scumpe si duc automat la cresterea pretului acesteia. Atunci cand a fost lansata Honda RC-213V S, a fost foarte apreciata greutatea ei, nu mai spunem de faptul ca adaugarea kitului de curse scade si mai mult greutatea, insa multa lume a suspinat a neputinta vazand pretul de 180.000 de euro. Asta a insemnat in buna parte si folosirea unui carenaj din fibra de carbon si utilizarea unor parti din materiale usoare dar foarte scumpe.

tzr250rs_199204

Inca se pot gasi motociclete cu motoare dezvoltand o putere decenta, cantarind sub 200 kg. Pana la urma, o motocicleta usoara si puternica nu se construieste numai cu gandul la agilitatea pe pista de curse, unde abordarea unor curbe stranse e vitala, e mai mare nevoie de ea atunci cand traficul infernal domina soselele si isi arata latura practica.

2014-ktm-rc390-06

Asa ca in concluzie, un pic de atentie constructorii de motociclete: concentrati-va mai putin pe cifrele cailor putere, susceptibile mai repede a atrage atentia politicienilor aflati in penurie de subiecte serioase privindu-i pe cetateni. Concentrati-va mai mult pe modele care sa-si etaleze caracteristica utila, practica. Ati facut-o in trecut, faceti-o si acum. Veti avea un succes facil.

 

(adaptare dupa un articol din therideadvice.com)