Acasă > Stiri > Stiri ATVROM  >  Side-by-side-uri cu motoare turbo

Side-by-side-uri cu motoare turbo

3 minute
Side-by-side-uri cu motoare turbo

Indiferent de traseul off road pe care il parcurgi, puterea bruta este caracteristica definitorie pentru performanta vehiculului tau side-by-side. Iar una dintre cele mai bune modalitati prin care poti experimenta aceasta putere la un nivel maxim este din spatele ghidonului unui model side-by-side cu motor supraalimentat.

  • Cum functioneaza un motor turbo? Rolul motoarelor supraalimentate este de a produce putere mai ridicata. Totodata, ele aduc si eficienta sporita. Fata de motoarele natural aspirate, utilizeaza practic o cantitate mai mare de aer care trece prin cilindri. Introducerea motorului turbo pentru SxS-uri reprezinta o dezvoltare relativ recenta.
  • Primul side-by-side cu turbo direct din fabrica este modelul 2015 Can-Am Maverick X DS, al carui motor turbo 121 CP Rotax 1000R este un reper in industrie. La acea vreme, Maverick X DS a oferit cu 10% mai multi cai putere si cu aproape 40% mai mult cuplu decat oricare alt concurent de pe piata.

  • La scurt timp, si Polaris s-a afirmat prin lansarea lui RZR XP Turbo. De atunci incoace, se duce un continuu razboi al cailor putere intre cei mai mari jucatori pe acest segment. Majoritatea organizatiilor de racing adera la definitia pentru UTV oferita de Recreational Off-Highway Vehicle Association (ROHVA), care spune ca un side-by-side nu poate avea un motor care depaseste capacitatea de 1000cmc. Constructorii nu sunt obligati sa se supuna acestei norme, insa companii precum Polaris si Can-Am stiu ca nu are rost sa dezvolte modele pe care majoritatea riderilor nu le pot folosi. Asadar, motoarele turbo devin modul perfect prin care side-by-side-urile pot livra mai multa putere si viteza incadrandu-se in acelasi timp in regula de 1000cc.

  • Ce beneficii ofera un motor turbo pe un side-by-side? In primul rand, putere. Anumite conditii de teren, cum ar fi zonele nisipoase, pot solicita motorul mai mult din cauza efortului depus la roti, insa cu ajutorul unui motor supraalimentat aceasta problema este ca si rezolvata.
    Eficienta imbunatatita. Un avantaj discutabil atunci cand pilotul practica un stil de riding agresiv.
    Viteza. O caracteristica importanta pentru amatorii de curse.
    Specificatii. SxS-urile cu turbo dispun de mai multe optiuni si de atribute tehnice inalte. Suspensii optimizate, scaune mai confortabile, curele de transmisie mai durabile si multe altele.
  • Trebuie spus ca exista si unele dezavantaje. Motoarele turbo au mai multe componente, iar presiunea crescuta si temperatura pot cauza uzura mai rapida a unora dintre ele. De aceea, trebuie sa te poti incadra in buget pentru a asigura eventuale costuri de reparatii si mentenanta.
  • Motoarele turbocharged sunt perfecte pentru pilotare prin dune de nisip si pentru raliuri prin desert (cum e celebrul Dakar). In schimb, daca preferi un traseu linistit sau catarare tehnica in zone stancoase, poti opta cu succes si pentru un side-by-side cu motor natural aspirat.
  • Pot adauga un motor turbo? Da. Kiturile aftermaket turbo sunt mai scumpe si vei avea nevoie de un tehnician calificat. In plus, toata acea putere extra inseamna si ca vei avea nevoie de imbunatiri la suspensie si modificari la sistemul de franare.