Acasă > Stiri  >  Si editia din 2017 a Dakar Rally va ocoli Chile, decizia guvernului de la Santiago ii duce la disperare pe organizatori

Si editia din 2017 a Dakar Rally va ocoli Chile, decizia guvernului de la Santiago ii duce la disperare pe organizatori

4 minute
Si editia din 2017 a Dakar Rally va ocoli Chile, decizia guvernului de la Santiago ii duce la disperare pe organizatori

Tatal raliurilor mondiale, Dakar Rally, are mari probleme de organizare in editia din 2017. Daca ma intrebati pe mine, prima problema o are cu denumirea, caci deja au trecut 7-8 ani de cand s-a mutat in pustietatile altui continent si tot insista sa poarte numele “de fata”. De fapt, numele de fata era Paris – Dakar, daca e sa fiu mai riguros. Si lucrurile aveau legatura stransa cu desertul, de cand un pilot de curse moto, Thierry Sabine, s-a ratacit in Tenere si a avut revelatia unui raliu prin nisipuri. Dar cred ca am divagat.

d12_RTR2W02O

Deci din 2009, Dakar Rally s-a mutat in America de Sud, din motive care tin de geo-politica, amenintari teroriste (da, si in Mauritania sunt niste specimene cu astfel de ocupatii, prea putin nobile), plus alte probleme, iar in continentul sud-american, aproape anual se modifica tarile si configuratia traseului care le strabate. Bunaoara, in 2016 a avut o desfasurare in Argentina si Bolivia, in timp ce in 2015 raliul a strabatut Argentina, Chile si Bolivia, in 2014 numai in Argentina si Chile, in 2013 in Argentina, Chile si Peru si tot asa. Putem astfel observa ca singura constanta ramane Argentina. De ce nu incepe sa se numeasca Cordoba/Rosario/Buenos Aires Rally, cum ziceam, mi-e greu sa inteleg.

dakar-rally

In 2015, in Chile au avut loc niste ploi teribile, cu inundatii, alunecari de teren si tot tacamul, astfel ca s-a luat decizia inteleapta ca editia 2016 a raliului sa ocoleasca tara si sa se fataie in cerc, prin eterna Argentina si Bolivia. Lucrurile au stat cumva in coada de peste pana dupa mijlocul anului trecut, o sa vedeti de ce, aparent sperand ca poate alunecarile de teren sa se indrepte si-n amonte, daca e posibil. De fapt, fixatia cu Chile e legata de un sistem absolut magnific si deja legendar de dune, ca daca au fixatia cu denumirea, macar sa fie ceva ce aduce aminte de Sahara.

dakar-55771c239d66a

Si am ajuns la subiectul stirii, la inceputul lunii, guvernul chilian a votat impotriva gazduirii raliului, in editia sa din 2017. Lucrurile cu decorul s-au linistit, n-au mai fost ploi catastrofale si alunecari de teren, insa guvernantii au decis ca ajutoarele externe n-au sosit nici acum. Ah, da, uitasem sa mentionez. Dupa intemperiile din 2015, guvernul din Santiago (imitat perfect de cel din Lima, Peru) a spus sec: asteptam fonduri externe de ajutor pentru dezastru, altfel nu discutam. Cum ar veni, ploile au lovit niste pustietati teribile, au reconfigurat terenul (sa zicem), insa concret nu victime, nu pagube materiale semnificative. In mod normal, comunitatea internationala sare in ajutor cu banul, atunci cand dupa furiile naturii, comunitati umane sunt serios afectate. In fine, nu mai insist, s-a inteles ideea.

joan-barreda-stage-4-HRC-dakar-rally-2015

Pana in aceasta luna, organizatorii raliului au sperat intr-o decizie favorabila. Specialistii (in ceva, nu mi-e clar exact in ce) spun ca cheia Raliului Dakar-sud-american e in acele dune de nisip din Atacama, Chile, care amintesc de Dakar-african, in tot restul continentului nu sunt sanse sa se mai gaseasca asa ceva. Iar consecinta e ca, in perspectiva inca unui raliu prin Argentina si Bolivia (pana nu au si bolivienii vreo revelatie), fanii sa nu-si piarda si bruma de interes pe care au mai avut-o in acest an. Caci si organizatorii au observat ca de cand s-a schimbat continentul, lucrurile stau tot mai prost in privinta interesului publicului, dar de cand sare si Chile din schema, ajung sa mai urmareasca etapele raliurile doar familia si prietenii apropiati ai participantilor. La care se mai adauga si diferenta de fus orar, care ii cam descumpaneste chiar si pe nostalgicii francezi, de exemplu.

dakar2_3492

Organizatorii celui mai istoric, dur si dramatic raliu din lume au probleme si cu ascensiunea altor raliuri, cum ar fi Silkway (nascut in 2009, care se desfasura prin Rusia si Turkmenistan, dar in editia 2016 va fi un fabulos traseu Moscova – Beijing), iar in imaginea intregului tablou, trebuie rupta odata pisica (la figurat, da?). Lucrurile in America de Sud nu merg cum trebuie, dupa cum vedem, in Africa situatia politica si sociala clocoteste in Nord (nu ca in rest ar fi prea liniste), deci optiuni nu prea sunt la indemana, in vederea unei reconfigurari radicale si foarte atractive. Sunt chiar curios sa vad daca va avea loc o astfel de reconfigurare si eventual o relocare, caci formatul actual e aproape mort, doar mai misca dintr-un picior (argentinian, dupa toate aparentele).