ACC, pericol pentru motociclete?

Un studiu efectuat in Olanda de catre RDW, autoritatea in materie de vehicule din Tarile de Jos, a relevat ca in multe cazuri radarele auto nu sunt capabile sa detecteze vehiculele „mici”, vizate fiind in special motocicletele. Rezultatele au fost enuntate oficial pe 19 ianuarie a.c.

Pentru acest test au fost folosite mai multe modele de masini, toate avand in dotare sistemul Adaptive Cruise Control (ACC), care utilizeaza senzori amplasati in partea din fata a vehiculului si care are rolul de a incetini autonom pentru a mentine aceeasi viteza cu cea a vehiculului aflat in fata. Totusi, se pare ca dispozitivul cu senzori nu „vede” toate motocicletele…

Testele realizate de RDW au fost intreprinse in urma preocuparilor formulate de FEMA, Federatia europeana a asociatiilor de motociclisti. In mod particular, un incident din 2016 in care au fost implicate o Tesla si un motociclist norvegian, a atras atentia. Soferul Tesla folosea dispozitivul Autopilot (un fel de autopilot care controleaza masina), cand a survenit accidentul care a implicat si o motocicleta. Impactul a produs rani grave femeii de la volan.

Pentru testul condus de RDW au fost utilizate diverse autovehicule echipate cu ACC: Hyundai Ioniq Electric 2017, Jeep Grand Cherokee 2013, Skoda Octavia Combi 2017, Tesla Model S. 2017, Volvo V40 2012, VW Golf Variant 2013 si urmatoarele modele de motociclete: Ducati 900SS 1998, Suzuki GSX-S1000F 2017, Suzuki V-Strom 650 2017, Triumph Tiger 1050 2007 si Yamaha MT-09 Tracer 2017.

Testele au fost efectuate la viteze variate, simuland cele mai frecvente situatii, de zi cu zi in trafic. In urma rezultatelor, a reiesit concluzia ca masinile cu ACC nu sunt mereu capabile sa sesizeze prezenta unei motociclete in miscare.

 

 

In mod special, cei care au condus testele au subliniat ca radarele pot „vedea” motocicleta cand se deplaseaza pe mijlocul benzii, dar nu pot face acest lucru intotdeauna cand motocicleta se deplaseaza la mai mult de 1,2 metri de centrul benzii.

Luand in considerare informatiile din manualele de utilizare, reiese ca producatorii de sisteme ACC sunt constienti ca acestea s-ar putea sa treaca cu vederea vehiculele de dimensiuni mici, existand o avertizare in acest sens.

Asadar, sistemele de asistenta la pilotare trebuie privite drept simple dispozitive de ajutor pentru ghidare, si nu ar trebui sa inlocuiasca rolul conducatorului auto!

Dolf Willigers, secretar general al FEMA, s-a declarat „multumit ca RDW este de acord ca problema merita tratata cu cea mai mare seriozitate. Raportul ilustreaza ca preocuparile privind vizibilitatea motociclistilor intermediata de sistemele avansate de asistenta sunt indreptatite. Rezultatele arata ca inca suntem departe de a avea vehicule semi-automate sigure”.

Concluzii:

  • Sistemul ACC trebuie utilizat pe strazile principale si pe autostrazi
  • Campul de vizibilitate al senzorului din dotarea radarului este limitat. Cu atat mai mult, in unele situatii (de pilda, o motocicleta sau un vehicul care circula la distanta de centru), tranzitul in trafic al vehiculelor de mici dimensiuni s-ar putea sa fie sesizat cu intarziere sau sa nu fie deloc semnalat.