Invitatie la film: Diarios de motocicleta

„Diarios de motocicleta”, productia in regia lui Walter Salles care a castigat si un Oscar, este un lung-metraj care merita vazut de orice iubitor de motociclete. Indiferent in ce colt al lumii ai originile, acest film este o ecranizare care te va impresiona profund, inspirata din viata reala a unui personaj foarte controversat, aproape emblematic – Che Guevara, suprins in anii de tinerete.

„Jurnalul de calatorie” (2004) este o relatare a turului epic prin America Latina a studentului la medicina Ernesto insotit de prietenul Alberto Granado. Nu vom insista asupra aspectelor ce privesc aspiratiile celor doi tineri porniti intr-o fascinanta aventura si nici extinde discutia pe marginea laturii politice, dorind mai degraba sa subliniem calitatea de calatorie aproape initiatica pe care protagonistul o experimenteaza pe parcursul traseului. De fapt, orice iubitor de motociclete ar trebui sa aiba parte la un moment dat in viata de o aventura la drum lung, ca in cartile lui Radu Tudoran sau ca in filmul de care vorbim.

In alta ordine de idei, motocicleta pe care o conduce viitorul revolutionar in momentul actiunii propriu-zise din film este un model 18 Norton din 1947. Motocicletele pe care le-a condus Che in calatoriile sale poarta poreclele sugestive de Poderosa I si Poderosa II. Norton Motorcycle Company (initial Norton Motors, Ltd.) a fost fondata in Birmingham, UK in 1898 si la inceputuri producea parti si piese pentru vehicule pe doua roti. Pana in 1902, sub aceasta marca au fost fabricate si motociclete. Din 1908, Norton au inceput sa construiasca si motoare, dand un impuls unei seriei lungi de motociclete cu un cilindru si doi cilindri. Rezultatul este un istoric bogat in implicarea in raliuri de-a lungul timpului.

Iata o motocicleta Norton din 1939

 

 

Despre figura cu rol in revolutia cubana probabil ca multi stiu cate ceva, insa numele Peter Egan nu spune prea multe celor neavizati. Peter Egan este un jurnalist care a colaborat cu revista de profil Cycle World inca de la sfarsitul anilor 1970 si care a publicat o antologie cuprinzand diverse scrieri intitulata „Leanings”. Incipitul cartii puncteaza o privire detaliata asupra motocicletei 1975 Norton 850 Interstate – de fapt pe asta se bazeaza portofoliul prezentat de jurnalist la interviul pentru job-ul la Cycle World, in 1977. In articol, Mr. Egan relateaza cum mecanicul si prietenul sau l-a descurajat sa conduca mai mult de 4 000 de mile pe modelul respectiv.

 

 

Motocicleta Norton nu a fost scutita de probleme de-a lungul intregii calatorii (8 000 de km) a lui Che. Astazi, in cazul in care un pilot se loveste de o oarecare defectiune, poate merge imediat la un service specializat si in cateva zile ea va fi reparata. In schimb, in perioada cand are loc aventura din tarile sud-americane, a gasi un mecanic in zone rurale echivala cu a cauta acul in carul de fan. Ceea ce le-a dat prilej lui Ernesto si amicului sau sa ia pulsul comunitatilor pe unde treceau, uneori obligati sa petreaca cateva saptamani acolo pana sa poata sa isi reia turul. Sa recapitulam: cand Poderosa se strica si se incapatana sa nu mearga, timpul celor doi trecea in compania localnicilor care ii primeau cu ospitalitate si caldura, desi majoritatea nu se bucurau de un trai usor. Probabil ca aceasta experienta a inoculat viziunile politice de mai tarziu ale simbolului revolutiei din tarile Americii Latine.

Daca nu ati vazut inca „Diarios de motocicleta”, merita sa puneti pe lista acest film sau sa il revedeti cand aveti ocazia pentru ca este o biografie interesanta bazata pe fapte reale si, intr-un fel, te introduce intr-o calatorie fascinanta, care te face sa privesti viata cu alti ochi, asa cum ar trebui sa fie orice calatorie lunga la bordul unei motociclete.