Honda a stabilit un record mondial de viteza pe pistele de sare de la Bonneville

In timp ce Triumph are o ambitie de nezdruncinat si probabil ca ii zgandere orgoliul lui Guy Martin, care ar trebui sa devina cel mai rapid pilot pe motocicleta din toate timpurile (doar ca socotelile se pare ca nu le ies de vreun an si ceva incoace), Honda s-a rezumat sa-si bata recordul de viteza in-house, tot pe pistele de sare de la Salt Flats Bonneville, din Utah, adica sa inregistreze cea mai mare viteza atinsa vreodata de un vehicul Honda.

Proiectul “Bonneville Speed Challenge” a fost initial anuntat in interior, in departamentul Cercetare si Dezvoltare (R&D), in Japonia, anul trecut si 16 membri au fost alesi dintr-un grup de 100 de voluntari, inclusiv liderul de proiect Keisuke Tsua, sa construiasca o masina denumita Honda S-Dream, al carei obiectiv a fost simplu: “atingerea recordului mondial de viteza cu un motor de 600cc”.

Nu numai ca inginerii de la Honda au reusit sa bata un record mondial FIA de 421,44696 km/h pe distanta de o mila sau 421,59341 km/h pe o distanta de un km, pentru un vehicul din clasa sa (Category –A, Group-1, Class-4), dar au si doborat recordul de viteza atins vreodata de orice vehicul Honda, stabilit anterior acum un deceniu, printr-o masina sport Honda S660 cu motor de 660cc in trei cilindri.

Engineers from Honda R&D in Japan posted a new FIA Land Speed Record and broke the speed record for a Honda-powered automobile last week in Bonneville, Utah.
Engineers from Honda R&D in Japan posted a new FIA Land Speed Record and broke the speed record for a Honda-powered automobile last week in Bonneville, Utah.

De altfel, actuala echipa a reanalizat cu mare atentie fiecare parte a motorului S660 si a reinnoit multe dintre acestea, inclusiv blocul cilindrilor, al pistoanelor, arborele cotit si supapele in speranta de a mari cu pana la de trei ori puterea pentru care a fost proiectat. Adaugarile cum ar fi inlocuirea blocului inferior cu o unitate de otel si ranforsarea tijelor de legatura au rezistat tuturor testarilor care au avut loc in Japonia, inainte de a lua drumul spre Bonneville.

Numai ca la prima incercare pe pistele de sare, a aparut si problema neprevazuta de care se temea echipa. Pilotul de incercare Hikaru Miyagi s-a intors dupa test la echipa cu o reclamatie foarte pertinenta: nu poate vedea mare lucru prin parbrizul ingust. Vizibilitatea nu a fost o mare problema in Japonia, caci pe pistele unde s-au facut testarile existau o serie de marcaje rutiere si repere, dar pe intinderea alba stralucitoare a campurilor de sare, fostul campion nipon la motociclism a spus ca a avut mari probleme cu pastrarea directiei corecte.

Cu 10 zile inainte de incercarea stabilita, iata ca echipa a trebuit sa incarce masina pe trailer si sa o ia spre Santa Clarita, California, unde exista un service specializat, unde s-a putut realiza un parbriz cu o perspectiva mult mai larga. Dupa ce s-au intors, Honda S-Dream a incercat in cateva randuri, inainte de momentul stabilit sa atinga viteza scontata. Insa, desi curse puternice, obiectivul nu a fost atins.

Cum pistele sunt inchiriate intr-un regim strict, fiind foarte multe cereri, Honda nu a reusit sa ajunga nici in ziua programata aproape de viteza dorita. Norocul celor de la Honda s-a numit Mike Cook care a facut o invitatie speciala si oficiala catre Honda, la o filmare, ocazie cu care sa incerce inca o data doborarea recordului.

Engineers from Honda R&D in Japan posted a new FIA Land Speed Record and broke the speed record for a Honda-powered automobile last week in Bonneville, Utah.
Engineers from Honda R&D in Japan posted a new FIA Land Speed Record and broke the speed record for a Honda-powered automobile last week in Bonneville, Utah.

Recordul inregistrat de FIA a fost batut in prima zi de filmari, insa s-a mers in urmatoarele curse cu mult mai puternic, stabilindu-se valorile mentionate, fiind astfel stabilite recordul absolut FIA, precum si cel al vehiculelor Honda. Interesant este faptul ca la una dintre ultimele curse, S-Dream a atins o incredibila viteza de 266 mph, adica 428 km/h, insa nu a fost in stare sa atinga aceasta viteza la turul inapoi, asa cum o cerea regulamentul pentru omologarea recordului, asa ca s-a ramas pe valorile stabilite, adica 421,44696 km/h (o mila) sau 421,59341 km/h (un km).

Chiar daca echipa japoneza a plecat de pe pistele de sare din Utah cu jumatate de multumire, constienti ca pot mai mult, merita apreciat efortul si aplaudat. Si nu, nu am fost malitios in primul paragraf, jos palaria pentru eforturile facute de Triumph & Guy Martin si chiar astept cu nerabdare spulberarea recordului de viteza pe care-l tot curteaza.