Acasă > Stiri  >  Despre unele aspecte ale moto din Asia de Sud-Est: Moto Repellent – ucigasul de tantari, cuplurile neislamice de pe motocicleta sau invazia Uber pe motociclete

Despre unele aspecte ale moto din Asia de Sud-Est: Moto Repellent – ucigasul de tantari, cuplurile neislamice de pe motocicleta sau invazia Uber pe motociclete

6 minute
Despre unele aspecte ale moto din Asia de Sud-Est: Moto Repellent – ucigasul de tantari, cuplurile neislamice de pe motocicleta sau invazia Uber pe motociclete

Deoarece inca rumeg la niste concluzii cu privire la testele oficiale MotoGP de la Losail si imaginea de ansamblu a testelor oficiale din acest an (a se citi ca mi-e lene de o analiza completa la ora asta), m-am oprit la cateva (adica trei) stiri din fascinanta lume moto a Asiei de sud-est, care m-au intrigat zilele astea intr-o oarecare masura.

Prima vine din Thailanda si mi s-a parut de departe cea mai tare stire: la ucis tantarii cu motocicleta! Sau ma rog, te plimbi salvand vieti! Ceva de genul: “Saving lives, one ride at a time”. Nu, nu umbli cu pliciul dupa tantari, calare pe motocicleta, dimpotriva, e o idee excelenta si probabil care functioneaza, chiar daca in aparenta e extravaganta.

Despre ce e vorba? Incepem sec cu o statistica, sa creem decorul si atmosfera: tantarii reprezinta pradatorul suprem pentru om, acestia ucigand anual oamenii in lume, mai mult decat oricare alt animal, insecta, reptila si ce gajganii or mai fi. Bunaoara, anul trecut a fost unul teribil de nefast pentru Thailanda, cu privire la o crestere de 200% a infestarii cu febra dengue, o boala in general cu o singura rezolvare: moartea si e unul dintre cei mai prosti ani din istoria recenta.

1_Spread-by-Mosquito

Majoritatea celor afectati de intepaturile tantarilor-criminali traiesc in mahalalele din suburbii, ori in zone rurale teribil de mizere, iar vorbind despre tarile din Asia de sud-est, e vorba de o multime imensa de oameni.

Bun, intriga acum: o fundatie, Duang Prateep, caritabila, non-profit, profund umanista, bla-bla, dedicata imbunatatirii vietii locuitorilor din mahalal, impreuna cu agentia de publicitate BBDO Bangkok, au creat conceptul Moto Repellent, in vederea combaterii tantarilor infestatori care umplu mahalalelor cu ceva care asemenea acestora, sunt peste tot: motocicletele (sigur, folosesc generic, caci includ aici si scutere si mopede).

moto

Moto Repellent reprezinta un dispozitiv mobil, usor, umplut cu substante non-toxice pentru oameni dar destul de deranjante pentru zburatoarele enervante si ucigatoare, care se prinde printr-un magnet la capatul tevii de esapament. Caldura intensa formata la evacuare activeaza mirosurile de ulei si celelalte substante gretoase pentru tantari, care oricum sunt aruncate in atmosfera prin intermediul presiunii de evacuare si creeaza o zona libera de tantari oprimatori. Cam o raza de 3 m de spatiu sigur si liber de dusmani mici, inaripati, cu trompa si foarte periculosi.

Avand in vedere ca motocicletele reprezinta principalul mijloc de transport in mahalale si oricum, singurele care se pot strecura pe aleile inguste si in toate cotloanele (brrrrr, infernale imagini), li s-a dat o utilitate. Oricum, noxele sunt la ele acasa in acele teritorii (si oricum, ceva-mi spune ca gazele esapate sunt printre ultimele probleme in mizeria aia), asa ca substantele de gonit tantarii nici ca se mai simt.

motorepellent-hed-2016

Deocamdata, povestea asta reprezinta un proiect de marketing, realizat de catre o agentie de publicitate, insa oricine ar fi fost in spatele ideii, a fost o minte inteligenta si promite macar pe hartie o eficacitate sporita. Ca sa nu mai vorbim de costuri, caci sa pui un asemenea dispozitiv pe miile de motociclete ce hoinaresc prin mahalale cu sau fara treaba, trebuie sa fie cu mult mai ieftin decat sa te folosesti de avioane sau elicoptere care sa imprastie insecticidul.

Toate bune si frumoase, pana vom afla cat de bine a functionat, dar pe mine ma macina alta idee: nu s-o gasi vreun istet sa inlocuiasca insecticidul non-toxic cu vreo minune? Nu sunt decat vreo 4% musulmani in toata Thailanda, adica aproape 3 milioane, dar cine stie?

Si da, pentru a doua stire care m-a intrigat (si enervat) ne mutam mai la sud, in Malaezia, sa vedem, apropo de idei deosebite, ce le mai trec prin cap unor musulmani. Cica din aia moderati, nu radicalii tampiti, care stim cu totii ce probleme fac.

Intr-o regiune, sultanatul Kelantan pentru cine vrea mai multa rigoare, cica autoritatile au interzis ca pe motociclete (din nou termen generic) sa circule cupluri necasatorite, din motiv ca ar fi ceva neislamic. „Este o tendinta a tinerelor cupluri necasatorite sa calatoreasca pe motociclete si acesta este genul de activitati pe care trebuie sa le oprim.” a declarat presedintele consiliului executiv de stat Kelantan Ahmad Yakob.

ubermoto_24022016_620_413_100

Nu mai punem ca intai autoritatilor li s-a nazarit ca tineretul vagabondeaza pe motociclete, ceea ce de asemenea, nu e foarte islamic. Ciudat, si Ceausescu avea aceleasi idei despre vagabondaj, dar nu invoca islamul. In fine, probabil ca-n tot balamucul din traficul malaezian, o sa stai sa arati militiei permisul de conducere, actul de identitate si certificatul de casatorie, proband ca doamna din spatele tau e fix sotia ta. In tot cazul, eu am spus intotdeauna ca nu neaparat religia e stupida, ci aplicarea ei de catre niste oameni, probabil incapabili sa se realizeze in orice alta meserie.

Sharia-law-motorbikes-Indonesia-Islam-574938

Toate reglementarile astea heirupiste si draconice, ale unor autoritati bantuite de pale divine (asa cred ele, autoritatile) incep sa devina tot mai absurde si imbecile si imi dau seama ca si populatia are partea ei imensa de vina, ca tolereaza asa ceva. Cel mai recent exemplu al luminatelor autoritati malaeziene din acel sultanat ar fi ca in supermarket-uri s-au infiintat case separate pentru barbati si pentru femei.

img_4420-edit

Problema noastra e alta, insa. Intr-o lume in care motociclismul este asociat cu libertatea, astfel de masuri sunt ingrijoratoare. Mai ales intr-unul dintre statele care se bazeaza atat de mult pe vehiculele pe doua roti in deplasarile cotidiene. Ce urmeaza? Ca pozitia cu saua intre picioare e ofensatoare si neislamica? Nu m-ar mira.

In fine, a treia si ultima stire din zona: in urma cu cateva zile scriam despre serviciul de taximetrie (sa-i zicem asa) Uber, care in Thailanda, mai exact in Bangkok a devenit disponibil si pentru motociclisti, aveti stirea aici. Ei bine, UberMoto a intrat intr-o alta tara sufocanta din punctul de vedere al traficului: India.

ubermoto-gearpatrol-lead-full

Deocamdata se desfasoara ca un program pilot, in orasul Bangalore, unul dintre cele mai populate din India, al treilea, cu 8,7 milioane de locuitori, centrul informaticii indiene (intamplator?) si se preconizeaza extinderea si in alte metropole. Probabil destul de repede, la cum se deruleaza lucrurile.

575_f1239f285c462855463ba95a27bdcdfe_bangkok-ubermoto-launch-blog-960x540-r2-400x400

O miscare inteligenta a companiei americane, trebuie sa recunosc, poate mai greu de inteles de catre noi europenii, insa numai cine a luat contact cu furnicarul din Asia poate pricepe cum stau lucrurile.