Despre customizarea unei motociclete Honda – varianta ruseasca (partea I)

Dintre stirile din underground-ul industriei moto ale anului trecut, ne-a retinut atentia una anume, dar peste care am trecut la vremea respectiva, nu pentru ca nu ar fi fost interesanta (ba chiar e foarte interesanta), ci probabil ca se petreceau la vremea respectiva altele.

Exista, asadar, un superbike de productie ruseasca, provenind de la Chak Motors, pe numele sau Molot (adica ciocanul!), cu un aspect destul de salbatic si despre care spune compania respectiva ca ar fi cea mai sigura motocicleta din lume. La origine, Molot a fost un model 2013 Honda CBR 1000RR, insa a fost masiv modificata si dotata cu un sistem, se spune ca revolutionar. Revolutie, Rusia… hm, sa vedem.

unnamed3

Intai de toate, ce inseamna Chak Motors? Potrivit propriului website, Chak Motors e o companie ruseasca de motociclete, cu sediul in St. Petersburg, specializata in proiectarea, producerea si personalizarea motocicletelor. Fondatorul acestei companii este Igor Chak, un rus nascut in Vladivostok, care si-a petrecut cativa ani in copilarie in Japonia, apoi in adolescenta in SUA, unde a facut liceul si a studiat la Art Institute of Seattle, a lucrat pentru Nokia pe post de specialist in prototipuri; din 2012 s-a intors in Rusia, pana in 2014, cand a reales Statele Unite. Cam la atat se rezuma detaliile despre companie si fondatorul acesteia.

Inapoi la Molot, cum de acest sportsbike customizat si refacut aproape integral sub aceasta noua identitate poate fi cea mai sigura motocicleta din lume? A fost prevazuta, in premiera pentru motociclete, de sistemul Predictive Emergency System (PEBS), care presupune functionarea in trei tipuri comune de situatii.

Chak-Motors-Molot-007

In primul caz, in fata motocicletei incetineste si urmeaza sa opreasca un autovehicul, iar din diferite motive pilotul nu sesizeazaa, PEBS va transmite semnale luminoase scurte pe indicatoarele de bord, coroborate cu o vibrare usoara in manerele ghidonului. In cazul in care reactia pilotului intarzie, PEBS va trimite o vibrare consistenta in ghidon, urmata de aplicarea unei usoare presiuni a franelor pe roti si, daca in continuare reactia pilotului se lasa asteptata, PEBS va prelua integral controlul franelor si va stopa inainte ca motocicleta sa intre in coliziune cu autovehiculul stationat. De asemenea, sistemul va interveni intr-o situatie in care timpul de reactie este mult prea scurt, precum in situatia in care in fata, un autovehicul franeaza rapid si brusc, aplicand presiunea integrala pe frane la fel de rapid si brusc, evitand coliziunea.

sensors

Sistemul se bazeaza pe doua radare situate in partea din fata, unul cu raza scurta, celalalt cu raza lunga de perceptie, plus o camera HD fixata in farul din fata. In principiu, sistemul are un mare potential, insa singura problema e ca daca el functioneaza optim pe un automobil, pe motocicleta devine inerent instabil. Dar poate fi un bun inceput. In plus, pentru titlul de cea mai sigura motocicleta din lume, asa cum a fost auto-proclamata, sistemul ar fi trebuit sa aiba functii de avertizare si in situatiile periculoase intervenite din lateral. Mai mult, nici o vorba despre controlul tractiunii sau alte sisteme electronice in stil ABS. In schimb, apare un alt sistem de monitorizare, cumva inutil pentru o motocicleta, desi unii l-ar considera binevenit. Exista doi senzori plasati (alaturi de o alta camera HD) pe partea din spate a vehiculului, pe fiecare parte, astfel incat, atunci cand pilotul e gata sa ia o curba, acestia detecteaza daca exista vreun obiect si transmit flash-ul pe bord si vibratia in manerul ghidonului. Din descrierea tehnica de pe site, n-a reiesit insa unde trebuie sa existe obiectul cu pricina, probabil vreun vehicul urmaritor la mica distanta, fiind vorba de senzori spate.

rear

Un alt sistem, vine tot din lumea auto, vorbim despre Lane Departure Warning System (LDWS), concepand ca un avertizor de deviere de la linia dreapta. Daca pilotul se lasa furat de peisaj pe sosea, iar motocicleta se abate de la drumul rectiliniu si se abate la stanga, tinzand sa intre pe contra-sens sau la dreapta, in marginea drumului, sistemul va transmite o vibratie in manerul ghidonului. Sistemul se dezactiveaza automat la semnalizarea la stanga sau la dreapta si se reactiveaza odata incetata semnalizarea.

range

Fara malitiozitate cautata, trebuie ca Molot se adreseaza pilotilor visatori sau foarte ocupati, care se lasa deseori prada gandurilor si uita ca se afla pe o motocicleta. Nu, aceste sisteme nu sunt inutile, sa ne intelegem, nici revolutionare (fiind implementate pe filiera automobilistica), insa se remarca in mod clar ca e vorba de un marketing dezinvolt, atunci cand se vorbeste de cea mai sigura motocicleta din lume. Sistemele (pana la o testare concreta) par a trimite vibratii peste vibratii, in special in rularea in trafic, iar condusul Molot-ului presupune o atentie mai sporita descifrarii naturii vibratiei/semnalului luminos, decat drumului propriu-zis.

bord

Ramane de vazut daca sistemele instalate pe Chak Molot vor avea succes si vor fi implementate in viitor pe modelele unor producatori consacrati, care oricum isi bat mult capul cu cele mai sigure modele de motociclete sau va ramane un kit al unui specialist in custom, gata sa fie montat pe vehiculele celor care se doresc mai excentrici si speciali.

unnamed

Insa orice s-ar discuta in materie de siguranta si cea mai sigura motocicleta, trebuie sa admitem ca Molot arata fascinant si unic, cu infatisarea sa agresiva si extrem de unghiulara. Oricum, aceasta infatisare am mai vazut-o prin saloanele moto la modelele concept sau pe la prototipurile bine si derutant camuflate, scoase la testare. Daca tot a venit vorba, mai trebuie stiut ca anul trecut Chak Motors strangea precomenzi, intentionand sa bage Molot in productie, insa in acest moment nu se mai stie nimic de aceste planuri.

P.S. nu avem nici cel mai mic indiciu de ce in acea poza Molot apare cu o schema tricolora, aproape ca steagul tarii noastre (doar ca ordinea e inversata); pozele sunt luate de pe site-ul oficial si nu sunt insotite de descrieri