Cu snowmobilul prin sufragerie sau realitatea virtuala in varianta powersport!

Am mai spus-o (cred) ca ma innebunesc dupa device-uri, gadget-uri si alte jucarii pentru copiii mari, asa cum suntem noi barbatii. Nu fac afirmatii misogine si exclusiviste, ca in ultima vreme am vazut destule domnisoare si doamne cu preocupari in sensul asta. Asadar, doamnelor, domnisoarelor si domnilor, va prezint Sekonride, simulatorul powersports conectat la realitate virtuala. Asezati-va bine in scaun, ca vorbim despre un device deosebit si asta cand tace vocea aia insistenta din cap: “Vreau! Vreau! Vreau!”. S-o luam incet si pe rand.

Ce e Sekonride si ce vrea el de la noi sau invers?

Oculus_Rift_-_Developer_Version_-_Back_and_Control_Box

Sekonride reprezinta un simulator de vehicul powersport proiectat sa fie asociat cu un set de casti de realitate virtuala, precum Oculus Rift sau HTC Vive. Cu acest simulator pot sa trag o plimbare cu orice vehicul de acest gen imi doresc, ATV, skijet, snowmobil, triciclu oricand vreau, oriunde (adica in decoruri reale sau nu), impreuna cu prietenii mei dementi (daca sunt conectati si ei, fireste, daca nu, ii port in gand cat ma distrez) si asta de acasa, din sufragerie, fara emisii poluante, fara zgomot (exterior, fireste, ca in casti trebuie sa uruie motoarele) si mai ales cat vreau. E drept, nu vor fi aceleasi senzatii ca in realitate, insa ma multumesc cu ce am si gata!

ocuculusrift-couv

Despre ce background vorbim, de fapt?

Realitatea virtuala vine in acest an navalnic, saloanele din domeniu care au avut loc deja, in frunte cu celebrul CES din Las Vegas, de la inceputul anului, au dat o idee destul de realista in ceea ce priveste stadiul in care s-a ajuns cu realitatea virtuala. Foarte departe, va zic eu. Iar aceste simulatoare de vehicule cuplate cu dispozitivele avansate de realitate virtuala au un urias potential pe piata inca de acum, cand nu sunt foarte multe variante, daramite peste niste ani. In particular, iubitorii de powersports, oricare ar fi vehiculul pe care il indragesc, nu prea stiu sa aiba o alta varianta, in afara de Sekonride. Ideea e ca, aparent ceea ce fac aici ar trebui pedepsit sever, insa exista o multitudine de fani pe care programul de munca, familia, alte obligatii ii impiedica sa-si satisfaca bestia avida de aventura in mod real si pot sa-si ia o portie virtuala si falsa, dar sanatoasa de adrenalina si prin intermediul Sekonride.

A woman checks a pair of Vive Virtual Reality goggles, produced by Taiwan's HTC, during the Gamescom 2015 fair in Cologne, Germany August 5, 2015. The Gamescom convention, Europe's largest video games trade fair, runs from August 5 to August 9. REUTERS/Kai Pfaffenbach - RTX1N5FQ

Cum functioneaza concret “amagirea”?

Pentru a conceptualiza imaginile Sekonride, designerul slovac Jan Bujnak a proiectat un tip neutru de masina (in sens larg acest termen, nu de automobil, v-ati prins), insa cumparatorul poate opta pentru un anumit tip de vehicul si configuratia plus ergonomia aferente: snowmobil, skijet, ATV/UTV, trike, iar simulatorul poate fi usor construit din componente powersports pre-existente.

Astfel, de exemplu as alege un prototip care are la baza un model fabricat de BRP (Ski-Doo, Sea-Doo, Can-Am, Spyder), se renunta la componentele mecanice care nu sunt necesare, adica rezervorul, motorul, cutia de aer, rotile (ne jucam in casa, tot pe loc, pe loc, pe loc, n-ati uitat, nu?), schiurile, senilele si cu restul (adica sasiul, carenajul, ghidonul etc.) se construieste simulatorul.

VRATV2

Apoi simulatorul va primi patru elemente de actionare a “vehiculului” sus, jos, rulare si inclinare, utilizand de exemplu tehnologia D-BOX care dezvolta ansamblul ce se monteaza dedesubt. D-BOX fac deja tot soiul de componente pentru simulatoare auto, de zbor, de aparare si au expertiza necesara de integrare a elementelor de actionare. In plus, le au disponibile intr-o retea destul de bine pusa la punct si ma pot ajuta sa-mi fac jucaria, de la sfaturi si consiliere, daca sunt abil si priceput, la integrarea propriu-zisa, daca am in dotare doua maini stangi.

dbox-simulator-actuators-700x700

In privinta software-ului, creatorul de lumi diferite si senzatii tari ar putea proveni de la companii precum UBISOFT sau Valve, jucatorii majori din industria jocurilor, la fel de bine ca Linden Labs, care construieste din greu acum lumi virtuale. Acesti creatori de continut ar putea integra simulatoare Sekonride in jocurile lor, la randul lor, atunci cand vor sa utilizeze astfel de vehicule in viitoarele jocuri.

Ubersoft-VR-games

De ce ne-am juca asa ceva?

Admit ca e o intrebare stupida. Dar am pus-o tip capcana. Din ce-am povestit mai sus, investitia nu e una oarecare, cred ca v-ati dat seama. Componentele simulatorului, componentele de dinamica, software-ul aferent, castile, inseamna o movilita de bani, deloc neglijabila. La un moment dat, fara sa am liste in fata, as banui ca s-ar ajunge aproape de costurile unui vehicul real sau ar depasi? Nu-mi dau seama inca. Problema insa se pune in alti termeni. Deocamdata realitatea virtuala si astfel de simulatoare abia au depasit faza de pionerat, incep sa inmugureasca deja. E normal ca preturile sa fie ridicate. In cativa ani, insa, vor deveni mult mai accesibile si atunci ma gandesc ca renteaza.

Rumor-MS-Buys-Linden-Lab

Altfel spus, sa zicem ca au venit niste prieteni si sunt cam satui de aceleasi jocuri pe diferite console. Ca o gazda buna, o sa propuneti o cursa pe Nil, cu skijet-ul, o intrecere in Siberia cu snowmobilul sau o aventura extrema cu ATV-ul prin formatiunea Noctis Labyrinthus de pe Marte (fara grija lipsei de oxigen sau a neintoarcerii la timp, pentru cina). Cu siguranta, se va vorbi de serile la dumneavoastra multa vreme (pana isi mai achizitoneaza un prieten Sekonride, probabil) si evantaiul de posibilitati ar fi nelimitat.

2016-can-am-spyder-f3-2_600x0w

Insa asta ar fi aspectul de distractie in particular, ce-ati zice de ceva mai profesional? De exemplu, ati citit aici peste ceva timp ca e pe punctul sa apara modelul preferat de Spyder 2020 si ar cam fi timpul sa-l schimbati pe cel 2016, pe care-l aveti. Fuga la dealer, sus pe simulator si testam noul model in fel si chip, fara grija de a face cine stie ce pagube. Aici ar fi un moment in care insisi producatorii ar fi interesati in productia Sekonride, macar prin oferte pentru componente speciale destinate simulatorului.

Si oportunitati sunt destule. De aceea intervine intrebarea nu daca exista o piata pentru simulatoare powersports, ci mai degraba cine vor fi aceia care vor profita mai intai si in ce masura?

Test New

Evident, ar exista o serie de argumente “pro”: se economiseste timp, se economisesc bani, se pot explora orice lume reala sau fantezista, in care cu greu sau niciodata nu se va ajunge, fun-ul, disponibilitatea si posibilitatea de a avea un “garaj” plin de multe tipuri de vehicule powersports. Sigur ca da, argumentul “contra” este unul singur si foarte puternic: oricat de fidela in reprezentari si senzatii, realitatea virtuala nu va bate realitatea. Dar Sekonride in nici un caz nu e de ignorat numai de aceea.

Cine e “de vina” pentru Sekonride?

jan-bujnak

Am spus mai sus, un slovac, pe numele sau Jan Bujnak, un designer industrial, absolventul Academiei de Arte Plastice si Design in Bratislava si care acum lucreaza ca freelancer. Din mintea si mainile sale au iesit cateva concepte interesante, un hovercraft Typhonpersonal sau un snomobil bazat pe hidrogen, numit Wemotaci.

wemotaci_001

Daca acest concept va prinde, si nu vad de ce nu ar face-o, ramane de vazut, insa eu raman la ideea fixa din capul meu, de care vorbeam la inceput: Vreau! Vreau! Vreau!