Čezeta – scuterul “atomic” al anilor ’60 renaste! Ca scuter electric

Facem pariu ca daca pun alaturi doua litere, o sa trezesc ceva nostalgii? Bine, incerc… deci CZ. Sau ČZ. Aha, stiam eu. Pentru cei mai tineri, CZ (Česká zbrojovka a.s. pe numele sau complet) reprezinta o companie ceha ce produce componente pentru industria auto, arme de foc si mai ales, ce ne intereseaza, motocicletele ČZ, care au facut o frumoasa cariera si la noi in tara, inainte de 1989. Sigur, si dupa aceea, insa pana atunci, in regimul restrictiv de atunci, nu era deloc simplu sa detii o Honda, o Suzuki sau alte modele ale producatorilor de dincolo de cortina.

20101022101348-9934_jpg1000x830ČZ 125/473

Sigur, ar fi de discutat o gramada despre cum ČZ a fost al doilea producator european de motociclete dupa al doilea razboi mondial, despre concurenta neostoita dintre ČZ si Jawa, despre competitiile in care au facut o figura frumoasa, indiferent de clasele la care a participat si tot asa. Dar acum ne-am oprit asupra unui aspect putin diferit, anume asupra scuterelor legendare Cezeta (sau Čezeta). Aceste scutere, care au fost produse intre 1957 si 1964 la Česká Zbrojovka Strakonice, adica in acelasi loc unde se construiau si motocicletele ČZ, s-au remarcat printr-un design absolut unic in randul si in istoria scuterelor.

800px-Cezet-502-00un model clasic

Greu de uitat corpul in forma de torpila, neobisnuit de lung (doi metri) pentru un vehicul cu doua roti, avand un scaun lung rabatabil, care dezvaluia un portbagaj imens, folosindu-se spatiul care la celelalte modele scutere e ocupat in mod normal de rezervorul de combustibil. Care in acest caz e situat deasupra rotii din fata. Au fost lansate, timp de sapte ani, trei modele, 501, 502 si 505. Umbla chiar o gluma ca aceste scutere sunt de fapt vehicule usoare de armata, capabile sa transporte “pe nevazute” o torpila, gata de lansare. Adevarul e ca, dincolo de infatisarea lor excentrice, scuterele Čezeta erau foarte robuste si susceptibile chiar sa ia mai greu foc decat alte scutere, indiferent de gravitatea accidentului.

Ca fapt divers, acest scuter a primit si atas, pe principiul simplu “de ce nu, oricum arata robust” si astfel, Čezeta 502 cu atas fabricat de Drupol, langa Praga, a devenit Druzeta, model care a fost fabricat in 900 de exemplare.

800px-Čezeta_502_with_Druzeta_sidecarDruzeta

In 1997, compania ceha (ne referim la constructorul de motociclete si scutere) si-a incetat activitatea, dupa ce a functionat timp de sase decenii. Insa intr-un mod mai mult sau mai putin paradoxal, piata de modele clasice a explodat in ultima vreme si febra retro a inceput sa faca ravagii si, ce surpriza! scuterele Čezeta au inceput sa aiba o cautare din ce in ce mai mare.

cezeta-home-01-1200

In 2012 un expat britanic, Neil Eamonn Smith a inceput sa lucreze la dezvoltarea unui model avand la baza sasiul si caroseria generoasa a Čezetei, insa asezate pe un tren de propulsie electric, care poarta numele de Čezeta 506. Anul urmator, in 2013, Smith a reusit sa infatiseze un prototip al noului model si pot spune ca a impresionat lumea. Avand o unitate de motor de 8kW in spate si fiind sustinut de un larg pachet de celule lithium-ion, a reusit sa acopere o distanta de peste 150 km in mod autonom, pana la o noua reincarcare. Intre timp, britanicul a pus pe picioare o noua companie ceha, in vederea dezvoltarii proiectului – Čezeta Motors s.r.o. si a obtinut drepturile intelectuale depline asupra logo-ului Čezeta si design-ului specific, impreuna cu tot ceea ce tinea de producerea acestui scuter-torpila-(acum)-electrica.

p03dbq87Čezeta 506 – electric powertrain

Dezvoltarea a inceput in iunie 2013 (aproape la o jumatate de secol de la data la care productia versiunii pe benzina a incetat), iar in noiembrie 2015 a inceput sa stranga precomenzile. In luna august a acestui an, primii dintre cei care au facut comanda, ar putea intra in posesia scuterului electric Čezeta 506, insa lista de asteptare, zilele astea, se intindea pana in decembrie 2016. Acum intelegeti de ce am spus ca a impresionat lumea?

p03dbq46

OK, in prezent se spune (pana la o lansare oficiala sau ceva de genul) ca autonomia intre reincarcari a crescut aproape de 200 km, in timp ce viteza maxima a crescut la aproximativ 90 km/h, desi aplicarea cvasi-totala urbana nu reclama in mod deosebit o viteza ridicata. Modelul aduce si ceva tehnologie moderna la acea infatisare arhaica si pitoreasca totodata, fiind vorba de difuzoare integrate Bluetooth, ceva porturi USB si alte gadget-uri de conectat cu device-urile moderne gen smartphone sau tablete.

cezeta-home-4-1200

Scuterul Čezeta 506 nu va fi ieftin, costul fiind 9.900 eur fara taxe si transport, insa dupa lungimea listei de asteptare, se pare ca sunt cateva sute de amatori. Čezeta Motors si-a planificat productia intre 600 si 800 unitati pe an, insa posibil sa creasca numarul acestora in viitor. Hipsterii vor avea o noua jucarie!