Acasă > Stiri  >  Avanpremiera partii a II-a a sezonului MotoGP 2015

Avanpremiera partii a II-a a sezonului MotoGP 2015

8 minute
Avanpremiera partii a II-a a sezonului MotoGP 2015

 

 

 

 

 

 

Moto-GP

Au mai ramas putine zile pana la reluarea MotoGP, care intra in a doua jumatate a campionatului, iar cu aceste noua etape ramase pana la final, fireste ca ne punem intrebarea “cine va castiga sezonul 2015?” si sa trecem in revista principalii protagonisti implicati in lupta pentru titlu si cursele pe care le mai au in fata.

Isi va pastra Valentino Rossi pozitia de lider ocupata la mijlocul sezonului? Va fi Jorge Lorenzo primul spaniol care va castiga trei titluri MotoGP? Sau pentru campionul en-titre Marc Marquez au intrat lucrurile in firesc si va reusi castigarea intr-o cursa dementa de urmarire a celor de la Movistar Yamaha? Ori, si mai si, traznetul va veni de unde se asteapta aproape toata lumea mai putin, adica Dovizioso sau Smith vor rasturna toate calculele in vreun parcurs ideal?

Valentino Rossi conduce in acest moment clasamentul general, dar la adapostul fragil al celor 13 puncte ce-l despart de colegul sau de echipa, Jorge Lorenzo. E foarte adevarat, Rossi a terminat pe podium in fiecare cursa si e foarte greu de crezut ca de aici inainte va rata prezenta in primele 4-5 locuri. Pentru el, restul celor 9 curse sunt in egala masura simple si complicate, constanta reprezinta tot de ce are nevoie. Si fireste, mai multa concentrare in calificari, deoarece in multe dintre curse a plecat din pozitii inferioare din grila de start, reusind sa recupereze pe parcurs. Sa o mai spunem pe aia cu ulciorul…?

motogp-san-marino-gp-2014-valentino-rossi-yamaha-factory-racing

Jorge Lorenzo a avut o serie invincibila de la Jerez la Barcelona, dar si in restul curselor a reusit situari pe podium sau imediat langa. Dintre toti cei implicati in castigarea titlului, Lorenzo pare a avea cele mai mari sanse. Chiar daca aparent, aceasta afirmatie pare putin deplasata, consideram ca doua avantaje are spaniolul de partea sa: in primul rand, ambitia celui de pe locul doi, care ii pastreaza viu spiritul combativ (fata de o relativa complacere in pozitia liderului), iar in al doilea rand cele patru curse impecabile in care a terminat primul, aproape fara nici o bataie de cap, intr-un ritm robotic. Repetarea acestor ispravi e la indemana lui si poate spulbera rapid distanta de 13 puncte fata de coechipierul sau.

46-rossi-juara

Andrea Iannone ocupa locul al treilea, fara ca sa fi castigat vreuna dintre cele 9 curse de pana acum. Desi e putin ciudat, la prima vedere, in realitate italianul a fost o prezenta constanta in fruntea clasamentului prin faptul ca mereu a terminat cursele printre primii. Cea mai proasta plasare a lui Iannone in 2015 a fost pozitia a sasea, in rest a prins de doua ori podiumul. Evident, exista o diferenta consistenta de 61 de puncte fata de compatriotul sau Rossi, ceea ce ar presupune ca a doua jumatate a sezonului sa fie a sa, practic fiind condamnat sa castige 9/9 curse. O misiune extrem de dificila, dar nu imposibila. Sa nu uitam totusi si ca in tot filmul apare si o accidentare, care pare a-i da batai de cap din ce in ce mai mari, in ultima vreme (in testele de la Misano chiar a suferit mult).

img_4283

Marc Marquez, situat la 65 de puncte in spatele liderului Rossi, in clasamentul general, e un alt condamnat sa castige toate cele noua etape pana la final, pentru a se re-incorona ca stapan al MotoGP 2015. Fata de Iannone, Marquez are un precedent de invidiat: in sezonul 2014 spaniolul a castigat primele zece etape consecutive, cu o relativa usurinta. Numai ca acest sezon are alte date, o buna parte dintre acestea defavorabile campionului. In primele etape din MotoGP, adversarii lui Marquez nu au fost neaparat cei de pe pista, ci insasi motocicleta sa, plus echipa tehnica ce nu a reusit sa coordoneze extraordinarea putere a motorului motocicletei sale cu un sistem de franare pe masura. Abia dupa ce s-au reintors la sasiul folosit in sezonul trecut, Marquez a reusit sa arate a campionul de anul trecut, aproape castigand cursa de la Assen si invingand in Germania. Ceea ce inseamna ca se afla pe drumul cel bun. Dar sa nu uitam…. 9 victorii din 9 reprezinta conditia principala pentru castigarea titlului. Dar si asa e cu semnul intrebarii, depinde si de rivalii de la Yamaha.

93-marquez_marquez_4gn_0238_0-gallery_full_top_lg

O sa facem o mica paranteza pentru calcule. In acest moment, Marquez detine 114 puncte. A castiga toate celelalte noua etape ramase, inseamna acumularea a 339 de puncte la sfarsitul sezonului. Intr-un astfel de scenariu, daca Rossi se va situa de cinci ori pe locul secund, de trei ori pe locul al treilea si o data pe locul al patrulea, Doctorul va strange astfel 340 de puncte si titlul este al sau. Pe de alta parte, desi pare mai simplu sa-l invinga pe Lorenzo, daca acesta reuseste in aceleasi conditii sa termine pe al doilea loc in opt curse si pe al treilea in ultima, va acumula 342 de puncte ceea ce transforma cele 9 victorii potentiale ale lui Marquez in cele mai inutile 9 victorii din istoria moto. Deci iata, misiunea lui Marquez e mai mult decat complicata si cu toate ca poate castiga restul sezonului, jocul rezultatelor poate sa-l impiedice sa ridice cupa victoriei deasupra capului.

01Qatar15Mgp_REPSOL_JOC1126

E foarte putin probabil totusi ca unul dintre cei doi ocupanti ai locurilor 3 si 4 sa isi adjudece titlul MotoGP 2015 si vom explica putin si de ce. Chiar daca Iannone sau Marquez ar avea un parcurs ideal, multe depind si de ajutoarele coechipierilor si “jocul” acestora in favoarea lor. In plus, in atare conditii, presiunea pe cei doi e imensa. Am zis-o: e necesar sa nu existe nici un pas gresit, nici macar un loc doi, iar asta timp de multe saptamani, in noua etape, ca e canicula sau ca ploua.

1423137976

Asa, pe hartie si Andrea Dovizioso si Bradley Smith, detinatori ai 87 de puncte fiecare, in spatele lui Rossi cu nu mai putin de 92 de puncte, ar avea sanse de a castiga campionatul. Dar asta presupune un lot largit de “daca”: daca au si ei victorii 9/9, daca cei din Movistar Yamaha nu prind in aceste noua curse podiumul, eventual prezente in top 5, daca nici pilotii Repsol Honda nu stralucesc nici ei in aceste etape si tot asa. Sa fim realisti, e imposibil pentru al doilea pilot Ducati, respectiv Monster Yamaha Tech 3.

475135707.vadapt.620.high.0

Dani Pedrosa recupereaza teren pentru o plasare cat mai buna si un eventual ajutor dat coechipierului sau Marquez. Si el reprezinta unul din “daca” din ecuatia de mai sus, si unul destul de serios, apropo. Interventia chirurgicala la care a fost supus Pedrosa si care l-a tinut departe de competitie trei etape, plus readaptarea progresiva, a fost clar ca i-au compromis sezonul si spaniolul este constient de asta. Insa nu inseamna ca a abandonat lupta, ba dimpotriva, are un parcurs imbucurator, pe care daca si-l mentine, va fi macar un decident indirect in stabilirea campionului 2015.

2015-motogp-sepang-1-test-gallery-repsol-honda-dani-pedrosa

Indianapolis, prima etapa dupa vacanta, e teritoriu Honda de cinci ani incoace, din care ultimii doi i-au apartinut lui Marquez. Un Marquez ambitios si in crestere dupa momentele slabe ale sezonului, care se va duela cu un Lorenzo in forma mult mai buna decat anul trecut si cu un Rossi, inconstant in acceptiunea pozitiva a expresiei, amandoi calare pe o 2015 Yamaha M1 mult mai competitiva decat varianta din 2014. Fireste, incap in schema si Iannone, si Pedrosa, si iata cei doi proaspeti castigatori ai Suzuka 8-Hours, Espargaro si Smith, cu un boost de moral imens, si cei de la Suzuki Ecstar, total multumiti de testele de la Misano din pauza competitionala.2015-motogp-preview-aleix-espargaro-qatar-4

Brno, in schimb, nu e tocmai traseul ideal pentru Honda, avand viraje rapide, cu franari bruste si intrari in viteza, adica exact ce a facut probleme in prima parte a sezonului, in special lui Marquez. Si acel ultim viraj, in care si in 2012 si in 2014 Lorenzo i-a incomodat pe Dani Pedrosa si pe Marc Marquez, e de natura sa decida in ultima secunda castigatorul cursei. Cu motocicleta RC213V va fi o uriasa provocare castigarea cursei, chiar in conditiile in care are sasiul versiunii 2014 instalat, acesta reduce din probleme, nu le si elimina.

Pe teritoriul britanic, la Silverstone, in anii trecuti am avut parte de confruntari feroce intre Jorge Lorenzo si Marc Marquez, soldati cu cate o victorie de partea fiecaruia, aprig disputata. Probabil ca si anul acesta confruntarea va fi la fel de intensa intre cei patru piloti ai Yamaha, respectiv Honda.

Spectacolul se muta apoi la Misano, acolo unde e vorba de un teritoriu Yamaha, de aceasta data, in care de patru ani echipa nu a fost invinsa.

Celelalte 5 etape, Aragon, Motegi, Phillip Island, Sepang si Valencia ofera un tablou variat, in care rand pe rand, in ultimii ani, Yamaha si Honda si-au impartit victoriile si nu asigura un punct de plecare solid in vreun pronostic, pe baza trecutului.

2015-MotoGP-Valencia-Test1-Day1-YRT

Asadar, cam asa arata tabloul celei de-a doua jumatati a sezonului MotoGP, individual, pe echipe si raportat la fiecare etapa, confruntarea e inca deschisa, calculele sunt in toi si orice e posibil de la locurile 4-6 in sus. Patru victorii ale lui Rossi si cinci plasari pe locul secund ii sunt suficiente. Lorenzo are nevoie de sase victorii si trei locuri doi. Fireste, nu va fi asa, pentru ca asta e frumusetea unui campionat disputat. Si pentru ca surprizele pot veni, incepand cu Ducati si terminand cu vreo echipa satelit, de natura sa complice toate calculele in mod indirect.

Deci 225 de puncte in joc, o serie de posibilitati pentru fiecare, un campionat inca disputabil in zona primelor 4 locuri (poate si mai mult, desi intram in domeniul miracolelor care ar trebui sa se succeada) si un titlu pe masa. MotoGP 2015, partea a II-a, reincepe!

37