Se pare ca soferii chiar nu observa motociclistii, conform unor studii stiintifice

Pilotii de motociclete ar trebui sa-i creada pe soferii care, dupa un accident, afirma senin ca nu i-au observat in realitate, nu cum se crede, ca pur si simplu nu le-a pasat. Cel putin asa spun niste studii stiintifice, evident care au ca autori cercetatori britanici (si pe alocuri, americani). Teoretic, nici un conducator auto nu vrea sa intre in vreo motocicleta, ori in pietoni sau biciclisti, pagubele fiind si pentru ei destul de importante si costisitoare.

Se tot vorbeste de punctul mort, unghiul mort sau diverse variante, mai ales in situatii cu drumuri mici, fie ele urbane sau nu, iar asta nu e tocmai o legenda, fiind cazul de o prevedere sporita in situatiile de patrundere in viraj intr-un sau dintr-un drum lateral.

Au existat o serie de studii facute serios si in cazul coliziunilor dintre masini sub egida “Scuze prietene, dar chiar nu te-am vazut” sau cum au reusit britanicii sa creeze un acronim pentru aceasta situatie SMIDSY (Sorry mate, I didn’t See You!). Si daca faceti o cautare pe Google dupa acest acronim, veti descoperi ca are si o definitie: SMIDSY = un fenomen in perceptia vizuala in care creierul blocheaza selectiv imaginile in timpul miscarilor globului ocular (si chiar interventia unui fenomen tip ‘blur’) astfel incat perceptia vizuala a privitorului e afectata in timpul unor observatii laterale.

maxresdefault

Cu alte cuvinte, cand un conducator auto se uita la stanga si la dreapta, intr-o intersectie, exista puncte moarte in viziunea lor, care ajung sa ascunda obiecte mici (sa le zicem obiecte) precum ar fi pietoni, biciclisti, scuteristi si motociclisti. Si se arata ca se poate testa rapid, atunci cand esti in fata unei oglinzi, privind la ochi, miscarea acestora de la stanga la dreapta nu se poate percepe. Dar daca te priveste cineva, miscarea ochilor de la stanga la dreapta apare vizibila.

Mai mult, un psiholog american de la Texas Tech University a constatat in urma unor cercetari ca oamenii percep obiectele mai mici mai departe si obiectele mai mari mai aproape. S-au facut simulari serioase pe calculator, dar si pur experimentale, pe subiecti umani. De exemplu, acestia au trebuit sa se decida care obiecte care se apropie simultan, unul mic si unul mare, ar ajunge primul la ei. Studiul psihologului Pat DeLucia, denumit “Directii actuale in Psihologie” indica faptul ca dimensiunea unui obiect afecteaza perceptia la distanta, provocand la soferi greseli de apreciere cu privire la distanta si viteza motociclistilor.

crash

Motociclistii, scuteristii, biciclistii si pietonii sunt cei mai mici utilizatori de drumuri publice, din perspectiva dimensiunilor, insa motociclistii au capacitatea mult mai mare de accelerare si de viteza ridicata, deci pe langa problema de apreciere a distantei, intervine si problema de viteza, o dubla problema de perceptie, deci.

In concluzie, putem spune ca soferii au o explicatie plauzibila si sustinuta stiintific, insa asta nu inseamna ca sunt si achitati de eventualele probleme ce le pot face pilotilor de motociclete, in special. Si in spiritul afirmatiei ca un pilot de motociclete trebuie sa aiba o atentie minim dubla fata de ceilalti participanti la trafic, ar fi indicat de respectat o serie de reguli:

suzuki-gsx-r-in-smidsy-live-action-crash-video-79243-7

– pozitia de pe drum e foarte importanta, mai bine rulezi aproape de linia de separatie a sensurilor in centru, sa fii vizibil din timp pentru ceilalti;

– o rulare sinuoasa (in masura in care nu incruca traficul) poate parea ciudata, dar asigura vizibilitatea pentru conducatorii auto;

– niciodata nu presupune ca un sofer te-a vazut;

– tocmai de aceea, pregateste-ti o cale alternativa de ocolire si evitare;

– nu circula niciodata in unghiul mort al altui vehicul;

– nu te apropia prea mult de alt vehicul, asigura-ti o zona tampon, in care poti efectua o manevra de evitare;

– incetineste in intersectii, mai ales daca ai observat masini din stanga sau dreapta ce se pregatesc sa traverseze intersectia sau sa vireze;

– incercati sa stabiliti un contact vizual cu cei din intersectii si pregatiti-va sa evitati daca nu reusiti;

– incearca sa pastrezi vehiculele susceptibile de manervre in fata ta, nu te plasa in dreptul sau in fata lor;

– in masura in care este posibil si nu riscati alte probleme, puteti incerca un claxon scurt si politicos de avertizare.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *