Acasă > Stiri  >  Michelin a gasit vinovatul pentru uzura anvelopelor spate din MotoGP

Michelin a gasit vinovatul pentru uzura anvelopelor spate din MotoGP

3 minute
Michelin a gasit vinovatul pentru uzura anvelopelor spate din MotoGP

Lucrurile s-au linistit in MotoGP, odata cu anuntarea trecerii lui Lorenzo de la Yamaha la Ducati din 2017. Daca s-au linistit, nu s-au clarificat, ce-i drept. Insa oricum, in lipsa unui subiect pertinent de care sa te agati toata ziua, ori inventezi unul, ori reincalzesti unul. Cum prima varianta e riscanta, ramane reincalzirea.

Ce necazuri s-au manifestat prin MotoGP inainte de subiectul arzator Lorenzo? Ati ghicit! Aripioarele (eleroane, stabilizatoare sau cum vreti sa le denumiti). Si nu aripioarele asa, pur si simplu, ci aripioarele care nu sunt ok. Cum s-ar zice “bad winglets”.

PA1810628.0008

Da, mai toata lumea s-a plans de ele, desi mai toata lumea le utilizeaza. De la discretele si de bun-simt eleroane Suzuki, la “criminalele” eleroane Ducati. Ele sunt de vina cand pierzi, cand abandonezi, cand te lupti strasnic si pierzi la mustata samd. Insa n-o sa va vina sa credeti cine s-a plans de eleroane, ieri!

Pardon, mai e cineva/ceva injurat de la primele testari, pana la ultima cursa, insa daca la eleroane trebuie sa crezi pilotii pe cuvant, la acestia s-au intamplat niste treburi deloc placute. Ati ghicit: Michelin. Pneurile care fac incontinuu figuri, cu care pilotii nu se adapteaza, ba uneori mai au si prostul obicei sa explodeze.

motogp-sepang-february-testing-2016-michelin-motogp-tire-test

Aha, v-ati prins. Asa e. Michelin sustine ca ofera anvelopele ideale, dar eleroanele, vai, blamatele aripioare, fac ca lucrurile sa mearga prost cu gumele franceze. Piero Taramasso, responsabil al departamentului de competiții moto, a sustinut intr-o discutie cu cei de la Motorsport.com ca toate extensiile “aerodinamice” montate pe motocicletele de cursa adauga o presiune suplimentara pe pneuri, ceea ce duce la uzura accelerata a acestora. Treaba asta grefata si pe temperaturi din ce in ce mai ridicate (discutia s-a purtat cu privire la etapa de la Jerez), afecteaza si cauciucul insusi, a adaugat reprezentantul Michelin.

12994580_2018541755037850_3945535686817955409_n

Nu pot spune ca sunt un geniu al fizicii, dar afirmatiile au cumva logica, insa alta e intrebarea: atunci cand lui Baz sau lui Crutchlow le-au pleznit pneurile, cand in Argentina (unde e toamna acum) s-au tocit rapid pneuri sau la Austin unde nu era cald s-au uzat prematur chiar la motociclete fara eleroane, eleroanele erau de vina?

PA1789783.0008

Macar Taramasso a avut decenta ca pe final sa o dreaga: “Nu vrem sa aruncam intreaga responsabilitate pe alti umeri. Culegem date in continuare si vrem sa vedem cum vor evolua produsele noastre pe baza acestora.” Insa e amuzant sa vezi cum eleroanele au devenit root of all evil si asta intr-un decor de tacere absoluta din partea organizatorilor care nu fac decat sa le interzica in clasele inferioare, in timp ce in MotoGP sunt permise si controversate.

052-Photo-A.-Monnot-

Din punctul meu de vedere, treaba cu eleroanele e destul de clara: nu s-a aratat ca ar fi acea componenta minune, care sa transforme motocicletele in rachete si nici asa utile in stabilitate, caci nu incepusera se decoleze pilotii de pe pista in lipsa lor. Si daca ne uitam la o lista a echipelor care utilizeaza eleroane si la rezultatele din primele patru etape MotoGP, o sa vedeti ca am dreptate. Si ca buba reala e cu anvelopele Michelin, plus fiecare echipa cu vechile dureri, asa se traduce clasamentul, atat pe etapa, cat si cel general.